Stálo to za houby? | Prameny zdraví

Stálo to za houby?

Existuje více než 14 000 druhů hub. Asi tři tisíce z nich jsou jedlé a u sedmi set byly popsány nějaké zdravotní účinky. Podívejme se blíže na houby - překvapivě zdravou potravinu.

Stálo to za houby?

Rubrika: Přírodní léčba | Typ článku: Články

Houby jsou známé díky své chuti i použitelnosti. Během vaření se jejich vůně obvykle zvýrazňuje - slouží proto nejen na smaženici, ale i k obohacení polévky nebo pizzy. Houby se v poslední době ve skutečnosti stále častěji přidávají i do potravinových doplňků a zdravotních nápojů.

Skvělý výživový profil

I když u hub obvykle nepředpokládáme nějakou zvláštní výživnou hodnotu, ve skutečnosti obsahují hodně vlákniny (8-10 procent sušiny) a jsou dobrým zdrojem mědi a řady vitamínů B, jako je např. riboflavin, niacin a kyselina pantotenová.

Houby jsou ideální pro ty, kteří chtějí zhubnout anebo snížit svůj krevní tlak, obsahují totiž z 80 až 90 procent vodu, mají nízký obsah kalorií a sodíku a neobsahují tuk.

Houby jsou také neočekávaným zdrojem jednoho dalšího vitamínu. Pěstitelé zjistili, že když vystaví houby na několik minut ultrafialovém světlu, z ergosterolu, který se v nich vyskytuje, se vytvoří množství vitamínu D. Jedna porce bílých hub tak dokáže stoprocentně pokrýt denní potřebu vitamínu D. Dnešnímu člověku se běžně vitamínu D nedostává, a to zvláště zimních měsíců. Tento vitamín je přidáván pouze k snídaňovým cereáliím, do mléka a sójového či jiných nápojů.

Napomáhá zdraví

Houby jsou již po celá tisíciletí váženy Číňany pro svoje zdravotní účinky. V nedávné době studovali japonští vědci účinky konzumace hub na imunitní systém, rakovinu, krevní tlak a hladinu cholesterolu.

Tato potravina je vynikajícím zdrojem draslíku, což je minerál, který pomáhá snižovat zvýšený krevní tlak i riziko mozkové mrtvice. Jedna porce hub poskytne asi 20 až 30 procent denní potřebné dávky selenu, který tvoří součást systému antioxidantů, jež chrání buňky od škodlivých účinků volných radikálů. Vědci zjistili, že zdravotníci, kteří konzumovali dvojnásobek denní doporučené dávky selenu, snížili svoje riziko onemocnění rakovinou prostaty o 65 procent. V houbách se také nachází ergothionein, což je další přirozený antioxidant, a to v množství asi 3 až 4 miligramy na porci.

Nejběžnější houbou konzumovanou v USA jsou mladé bílé hříbky (Agaricus bisporus). Jim se podobají další dva druhy hřibů. Všechny tyto houby vykazují protirakovinné vlastnosti. U mladých bílých hříbků se nedávno prokázal vliv na snížení rizika rakoviny prsu a prostaty. Výtažek z těchto hříbků snižoval v závislosti na podávaném množství bujení buněk a velikost nádoru.

Mnohé obchody se zdravými potravinami dnes prodávají japonské houby, jako jsou např. shitake, maitake nebo reishi. Shitake se používají již celá staletí v Číně při léčbě nachlazení a chřipky. Lentinan, který se podařilo z shitake izolovat, pomáhá při boji proti infekcím a vykazuje protinádorovou aktivitu. Výtažek z houby maitake posiluje imunitní systém a aktivuje bílé krvinky a interleukiny, jež brání růtu nádorů prsu a jater, zatímco houba reishi také zlepšuje imunitní funkce a potlačuje růst vysoce invasivních nádorových buněk rakoviny prsu a prostaty.

Závěr

Houby jsou chutnou potravinou, která má výživnou hodnotu a prospěšné zdravotní účinky.

Winston Craig je profesorem výživy na Andrews University v Berrien Springs v Michiganu

Počet přečtení: 3 084 Datum: 6. 2. 2012