Práce na noční směny | Prameny zdraví

Práce na noční směny

Lidé pracující na směny mohou mít vyšší úmrtnost na srdeční onemocnění, mrtvici, cukrovku, demenci, kardiovaskulární onemocnění a rakovinu. Prací v noci rovnou do hrobu! Je to jen tím, že se stravují jídlem z automatů a nemají dostatek spánku?

Práce na noční směny

Rubrika: Srdce a cévy | Typ článku: Články

Vysoce kontrolované studie se nedávno pokusily odhalit, který z faktorů za tím stojí. Účastníci jedli stejnou stravu a stejně spali, jen ve špatnou denní dobu. Přesunutí příjmu potravy do nočních hodin vedlo ke zvýšení cholesterolu, tlaku a míry zánětu. Není divu, že lidé pracující na směny jsou ohroženi. Přesun příjmu potravy do nočních hodin v rámci pokusu se simulací nočních směn vedl u třetiny účastníků během deseti dnů k prediabetu. Naše těla nejsou přizpůsobena příjmu potravy v noční hodinách.

Stejně jako vyhnutí se silnému světlu v noci i absence nočního jezení zabrání rozladění vnitřních hodin. Nad osvětlením na pracovišti možná kontrolu nemáte, ale můžete se snažit minimalizovat příjem jídla v noci, což prokázalo užitečnost v omezení nepříznivých metabolických důsledků práce na směny. Jakmile se ráno konečně dostanete domů, můžete pak mít nepřiměřenou chuť na nezdravé pochutiny. V jednom pokusu 81 % účastníků scénáře s nočními směnami upřednostňovalo tučné potraviny jako croissanty ze snídaňového bufetu. V kontrolním období s normálním denním režimem to bylo u stejné skupiny jen 43 %.

Práce na směny může mít za důsledek i únavu snižující chuť k pohybu, ale i při stejné úrovni fyzické aktivity může chronodisrupce ovlivnit výdej energie. Výzkumníci zjistili, že během spánku přes den pálíme o 12-16 % kalorií méně než během spánku v noci. Už jediná nesprávně načasovaná svačina může ovlivnit, kolik tuku denně spálíte. Studijní subjekty konzumující určené jídlo v 10 hodin spálili asi o 6 gramů tuku více než ve dnech, kdy totéž jídlo měli ve 23 hodin. To je jen oříšek a půl másla, ale přesto – jídlo bylo identické, lišil se jen čas podání. Skupina s pozdními svačinami navíc zaznamenala nárůst LDL cholesterolu o 9 % za pouhé dva týdny.

Dokonce i delší vyspávání o víkendech může rozhodit metabolismus. Jeho příznivcům v důsledku hrozí dvakrát větší riziko nadváhy.

Faktaozdravi.cz

Počet přečtení: 445 Datum: 4. 7. 2022