Manipulace nebo služba?
Nejsme ani nešťastnými oběťmi vnitřních psychických sil, které nás nemilosrdně nesou tam, kam nechceme. I když se někdy může zdát, že děláme věci, které dělat nechceme, pravdou je to, že všechno, co děláme, vyjadřuje snahu dosáhnout cíle, který, snad i podvědomě, má pro nás nějaký význam.
Za naší maskou je ukryta určitá víra o tom, jak můžeme získat svoji hodnotu, jak se vyhneme zranění, ztrátě sebeúcty, jak dosáhneme štěstí nebo jak se zbavíme bolesti. Jako malé děti si vytváříme představy o životě pozorováním svých rodičů (při čem jsou šťastní, při čem se cítí špatně), svých učitelů, televize a podobně.
Každý z nás si vytváří určité falešné představy o tom, jak nalezne smysl a lásku, které potřebuje. Z víry v to, že něco potřebuji, vzniká cíl, ke kterému se ubírám. Jsem-li přesvědčen, že potřebuji jídlo, abych mohl žít, stane se mým cílem dostat se do obchodu s potravinami. Naše představy určují naše cíle.
Princip manipulace
Tatínek Martina byl velmi úspěšným právníkem a tím, jak trávil svůj čas, dával jasně najevo, že si nade vše cení prestiže a postavení. Z Martinova dětského pohledu to vypadalo, že zaměstnání otci přináší značné uspokojení. Když to vše jako chlapec pozoroval, začal věřit, že skutečná osobní hodnota je závislá na úspěchu. Na střední a vysoké škole si v sobě Martin vypěstoval skrytý strach, že se může stát, že svého cíle, výjimečného finančního úspěchu a s tím spojeného postavení nedosáhne.
Představte si, jaké psychologické důsledky toto všechno bude mít, když tito dva lidé vstoupí do manželství. Alice je přesvědčena, že podmínkou pro její bezpečí je vztah se silným, věrným mužem, který není v ničem podobný jejímu otci. Jejím cílem se tedy stalo takového muže nalézt a získat od něho své bezpečí. Martin došel k tomu, že význam pramení z úspěchu, nebyl si však zcela jistý tím, že je schopen potřebného úspěchu dosáhnout. Jeho cílem bylo nejprve si dokázat své schopnosti a potom se pokusit o dosažení co nejlepších výsledků v zaměstnání.
Když spolu začali chodit, Alice byla unesena Martinovou pozorností, se zájmem naslouchala každému slovu, které vyslovil, smála se přesvědčivě každému jeho vtipu a dávala najevo svůj obdiv dobrým rysům jeho povahy. Viděla v něm silného, sebejistého, milujícího muže, který ví, co chce.
Martin se s Alicí cítil dobře a po čase došel k závěru, že se zamiloval. Co ale omylem považoval za lásku, ve skutečnosti nebylo nic více než přitažlivost ženy, která ho utvrzovala v tom, že je schopný něčeho velkého dosáhnout.
Alice mylně chápala Martinův zájem jako upřímnou lásku. Začala ho považovat za prostředek k získání bezpečí, po kterém tak dlouho toužila a dokonce se bála, že nikdy nepřijde. Pocit blízkosti ve vztahu s Martinem byl postaven výhradně na tom, co Martin může udělat pro ni, ne na tom, že by usilovala mít pozitivní vliv na jeho život.
V jejich vztahu (podobnému klíštěti na psu) se nevytvořil prostor pro vznik duševní jednoty, protože jeden u druhého hledali naplnění vlastních potřeb. Díky jejich egoistickým motivům jejich vztah nebyl veden principem služby, ale principem manipulace. Podívejme se nyní na to, jak tato motivace zabránila vytvoření duševní jednoty.
Alice, jako všechny novomanželky, byla během prvních měsíců manželství několikrát zraněna svým manželem. Jídlu připravenému s obzvláštní péčí se nedostalo ocenění, které očekávala. Jeho negativní postoj k domácím pracím degradoval její námahu. Její touha, aby ji jenom s láskou přitiskl k sobě, často na Martinovo naléhání skončila v ložnici. Promáčknutým blatníkem u auta si vysloužila poznámku, která pro ni byla jako studená sprcha. Každá taková bolestná zkušenost pronikla hluboko do kruhu její osobnosti a vždy se při tom ozval její zapomenutý strach z odmítnutí: „Čeká mě v tomto vztahu zase bolest? Neunesla bych zklamání, že mé naděje na lásku se tak rychle rozplynuly. „
Aby utišila rostoucí strach, začala si vytvářet ochranné vrstvy. Pokoušela se tak vyhnout bolesti. Stále více ji zaměstnávaly její vlastní potřeby a ztratila jakoukoli motivaci sloužit Martinovým potřebám. Začíná uvažovat asi takto: „Kdyby se mi tak podařilo ho přimět, aby mi projevoval více lásky, nebo kdybych tak dokázala udržet dostatečný odstup v našem vztahu, aby mě nemohl tolik zraňovat, pak by se snad moje bolest zmenšila.“ Jejím cílem je ovládat vzájemný vztah tak, aby buď dosáhla naplnění svých potřeb, nebo ochránila sama sebe. Manipulace zvítězila. Sem tam potom potichu utrousí poznámku typu: „Drahý, chtěla bych, abys mě někdy objal bez toho, že skončíme u sexu“ nebo „Už si mě vůbec nevšimneš“ nebo „Už ke mně nejsi takový jako před svatbou“. Za touto „upřímností“ se skrývá záměr vyhnout se dalšímu zranění.
Vraťme se k Martinovi. Jeho cíl, když se ženil, byl také manipulativní. Chtěl mít lepší pocity sám ze sebe, aby získal sebedůvěru, která je pro něho nezbytnou podmínkou úspěchu. V době, kdy mu Alice začala dávat najevo, že není mužem podle jejích představ, jeho sebedůvěra poklesla a strach, že úspěchu nikdy nedosáhne, vzrostl. Bezprostředním cílem lidí, kteří jsou zranění, je zmenšit bolest. Martin se od Alice oddálil a tak chránil sám sebe, aby neprožíval tak silný strach z neúspěchu. Jeho cílem se stalo nevystavit se dalšímu možnému zranění. Celá jeho pozornost byla soustředěna na vlastní potřeby, což znemožnilo jakýkoli zájem o potřeby jeho manželky. Vlastní strach ho pohltil. I on se začal chovat podle principu manipulace.
Ďábelský kruh se roztočil: čím více se Martin stáhne, tím větší strach má Alice z odmítnutí. Čím větší je její strach, tím větší tendenci má manipulovat Martinem tak, aby ochránila sama sebe. Čím více se snaží ho změnit, tím více to on vnímá jako svůj nezdar a tím více se zvětšuje jeho strach z vlastní neschopnosti. Čím silněji s Alicí prožívá svou neschopnost, tím více se stáhne. Čím více se on stáhne, tím větší je její strach. Hrozivý kruh pokračuje, až dva opuštění lidé zjistí, že jsou beznadějně uzavřeni za tlustými stěnami, které si sami postavili a které brání tomu, aby se mohli skutečně dotknout jeden druhého. Tragédií je, že tito lidé nejsou pouze oklamanými bytostmi toužícími po blízkosti, ale jsou zároveň egoisticky připoutáni k principu manipulace, takže zeď mezi nimi pravděpodobně zboří pouze rozvod nebo smrt.
Z vězení, které si sami postavili, existuje jediné východisko, a to kompletně přebudovat vztah, který pak bude vycházet z radikálně odlišných předpokladů.
e bú
iku, neèny v Kristu, bude mìJakmile vírou přijmu Kristovu prolitou krev jako výkupné za své hříchy, vstupuji do vztahu s nekonečnou Bytostí, která je ztělesněním lásky a smyslu a dokonale uspokojuje mé nejhlubší potřeby bezpečí a významu. Jsem osvobozen od egocentrické pozornosti, schopné zaměstnávat se jen vlastními potřebami – ty jsou již naplněny. Místo toho, abych musel něco dostávat od druhých, protože sám jsem prázdný, mohu nyní ze své plnosti dávat. Poprvé ve svém životě mám příležitost žít nesobecky.
vnáánu od manipulace k slu
e jsem Bohem vyvolený se mì
Rozhodnutí k službě se nezrodí samo od sebe.
hovoùed tohoto zmatku se musím rozhodnout, Duch mi dím rozhodnout.
. V lepøíá
láinm rozhodnutývat bez podmínek. Skvrna sebestřednosti vyžaduje mnohé praní, než přestane ovládat naše motivy. díbíJe na nás, abychom se učili věrnosti a vytrvali v poslušnosti, nevzdávali se při zklamáních a únavě a důvěřovali Bohu, že vždycky ocení jasné a trvalé rozhodnutí mu sloužit. e stššnosti s v
e všch tuasto je jednou z ochrannýší má ìechno bude dobré touhu po pídosti, a aby ná
by. Neznamenny v Kristu, mohu svévìak v é Je dobré, když vytvoříme klima, ve kterém partner cítí, že je přijímán, a ne kritizován, klima, které partnera povzbudí, aby riskoval to, že se vystaví možnému zranění. I když se stane, že se náš partner neotevře, musíme si uvědomit, že je stvořen k Božímu obrazu, a proto jeho potřeby existují, přestože jsou skryté. Musíme se modlit za moudrost, abychom věděli, jak se těchto potřeb dotknout.
. Lidipadíli d nezmí. V
uji, èKřesťané jsou povolání k tomu, aby právě uprostřed zmatku a v realitě vlastní neschopnosti věřili, že náš svrchovaný Bůh neudělal chybu, když po nás žádá, abychom se dotkli nejhlubších partnerových potřeb. Bůh nabízí každému člověku, který žije v manželství, jedinečnou příležitost sloužit neopakovatelným způsobem svému partnerovi, a to bez ohledu na okolnosti, za kterých do manželství vstoupil.
jsou vøbí
e snaha manipulovat, zmìnili cíá
jen mechanickýe jsme se svobodnìe jsme se svobodnìnitì
èČím více jsme k tomu ochotni, tím spíše se naše manželství přiblíží k uspokojení, které vyplývá z duševní jednoty.
Duševní jednota je vztah, který poskytuje vzájemné uspokojení partnerům, kteří rozpoznali možnosti, jež nabízí manželství. m v
poci, ùTaková
jednota může vzniknout pouze tehdy, když oba partneři přijali bezpodmínečný
závazek sloužit potřebám druhého – s tím, že v odezvu na svou službu doufají,
ale nikdy ji nevyžadují.
Larry Crabb: Manželství je vztah
íhneme jednoty, kterou Bùeli. Posun od principu manipulace k principu sluí