Všechny články
Recepty
Strava
Vztahy
Zdraví
Životospráva
Další...
Nemoci

Jak se dá snížit riziko nemocí trávicí soustavy?

Připadá na ně v současné době asi 4% všech úmrtí. Vhodná strava nám pochopitelně může pomoci výrazně omezit nemoci trávicího systému. V oblastech, kde se jí nepatrně živočišných potravin a ve stravě je velký podíl buď potravin z celého zrna anebo brambor, tak v těchto oblastech se prakticky nevyskytují záněty slepého střeva.
|
Typ článku: Poradna výživy

Při tomto typu stravy jsou velmi málo časté také hemeroidy. Čili tento způsob stravování lze doporučit lidem, kteří na ně trpí. Tyto potraviny, samozřejmě včetně ovoce a zeleniny, pomáhají proti zácpě.

Ovoce a zelenina jsou pochopitelně užitečné i v boji proti všem v tomto odstavci zmíněným chorobám. Protože však ovoce a zelenina mohou být pro mnohé lidi těžko cenově dostupné, schválně upozorňuji, že postačí co největší omezení spotřeby živočišných potravin a dostatek rostlinné stravy, která není v příliš velké míře zbavená svých přirozených složek. Čili např. zmíněné brambory a potraviny z celého zrna.

Tento typ stravy může ke snížení výskytu chorob přispět řadou způsobů a příčinou nemusí být pouze to, že obsahuje velké množství vlákniny. Burkitt a po něm další odborníci totiž toto ochranné působení připisují (hlavně) vláknině. Při zmíněném způsobu stravování jsou málo časté i jiné choroby, např. divertikulární choroba, Crohnova choroba atd. Někdy se udává, že tato strava pomáhá i při stavu nazývaném dráždivý tračník.

Při této stravě také nedochází ke vzniku kamenů ve žlučníku a k následným žlučníkovým kolikám (záchvatům, zánětům). Málokdy se důsledky „dobré“ a drahé stravy projevují tak výrazně a rychle, jako při nemocech žlučníku a žlučových cest. V průběhu nebo krátce po skončení vánočních svátků, spojených tradičně se štědrou tabulí, tvoří často při službách lékařské pohotovosti většinu žlučníkáři.

Obezita představuje daleko menší zdravotní riziko, než se soudí. V tomto případě to však neplatí. Obezita velmi výrazně zvyšuje riziko vzniku kamenů ve žlučníku a následujících kolik. Jenže opět platí to, že boj proti obezitě může člověka s nadváhou poškodit víc než nadváha sama. Právě nepravidelné stravování nebo úmyslné krátkodobé hladovění obézních osob (např. odpírání si snídaně a oběda kompenzované bohatou večeří) zvyšuje pravděpodobnost vzniku žlučových kamenů. Malý počet jídel denně a hlavně nárazové odtučňovací kúry nebezpečí vzniku žlučových kamenů zvyšují. Pomoc tedy můžeme čekat spíše od změny složení stravy.

Žlučníkové kameny u nás obsahují cholesterol a ochranně proto působí strava, která cholesterol neobsahuje a která nepřispívá k tvorbě cholesterolu v těle. To opět znamená vyloučit živočišné potraviny a zvláště vyloučit vajíčka, pak máslo apod. K nebezpečí vzniku žlučových kamenů přispívají i živočišné bílkoviny, snad i polynesaturované mastné kyseliny (polynesaturované tuky) a toto nebezpečí snižuje vláknina. Čili strava, kterou doporučujeme, je vhodná i pro prevenci žlučníkových kamenů a žlučníkových záchvatů. Mohli bychom to ještě upřesnit takto. Výskyt nemocí žlučníku je ve světě velmi obdobně rozložen jako výskyt nemocí srdce a cév způsobených aterosklerózou. Strava, která je nejvhodnější pro zabránění vzniku sklerózy cév, tato strava je jen velmi málo odlišná od stravy, která je nejvhodnější pro zabránění vzniku žlučových kamenů obsahujících cholesterol. Právě tyto kameny trápí lidi u nás i v jiných hospodářsky vyspělých zemích.

Chceme-li omezit nemoci trávicího systému, jezme co nejméně živočišných potravin a čistých tuků. Všechny ostatní potraviny rostlinného původu můžeme požívat, dbejme však, aby v naší stravě byl dostatek vlákniny, čili dostatek potravin z celého zrna, aby v ní byly brambory a jiná zelenina, ovoce.

Tomáš Husák, matematik a biolog, přední evropský odborník na zdravou výživu

Počet přečtení: 4443
Datum: 5. 8. 2010