Hůl v hada
Mojžíš však znovu namítal: „Nikoli, neuvěří mi a neuposlechnou mě, ale řeknou: Hospodin se ti neukázal.“ Hospodin mu řekl: „Co to máš v ruce?“ Odpověděl: „Hůl.“
Hospodin řekl: „Hoď ji na zem.“
Hodil ji na zem a stal se z ní had. Mojžíš se dal před ním na útěk. Ale
Hospodin Mojžíšovi poručil: „Vztáhni ruku a chyť ho za ocas.“ Vztáhl tedy ruku,
uchopil ho a v dlani se mu z něho stala hůl. „Aby uvěřili, že se ti ukázal
Hospodin, Bůh jejich otců, Bůh Abrahamův, Bůh Izákův a Bůh Jákobův.“ (Exodus
4,1-5)
Je to divný příběh. Mojžíš tu
dokonce na Hospodinův rozkaz čaruje s holí. Zavání to – alespoň na první zdání –
tmářstvím a pověrou a vůbec je to něco, co bychom v Bibli raději nečetli. Ale
když už se ten příběh jednou do bible dostal, pak jistě ne omylem, nýbrž proto,
že Izraelským něco říkal, že z něho slyšeli nějaké naučení. Ale jaké naučení z
něho ti staří slyšeli? To ovšem není jednoduchá otázka a nad odpovědí se musíme
důkladně zamyslet.
Ze souvislosti je zřejmé, že tu
jde o úkon symbolický. Má ověřit Mojžíšovo poslání, ukázat, že jej poslal
Hospodin. Klíčem příběhu je symbolika hada a hole. Podívejme se na obojí trochu
blíže.
Nejdůležitější místo o hadu je
třetí kapitola První knihy Mojžíšovy, tedy dnešní čtení Písma. Had je zde
zástupce všeho zlého, přímo samo vtělení zla. A přece tu bible nemluví o Satanu
či ďáblu, nýbrž právě o hadu, který byl nejzchytralejší ze vší polní zvěře,
kterou Hospodin Bůh učinil (Gn 3, 1). Je tedy sice nejchytřejší, ale přece je
jen jedním z těch živočichů, které Bůh stvořil a nad nimiž svěřil vládu
člověku. Podle Gn 1,28 má člověk panovat nad všemi živočichy: „Panujte nad
rybami mořskými, nad ptactvem nebeským i nad všelikým živočichem, hýbajícím se
na zemi.“ Chyba Evy byla v tom, že namísto panování nad hadem se jím dala
ovládnout a manipulovat. To byl začátek těch zlých událostí, o nichž vypráví
Genesis 3. Podle Bible je tedy osudnou chybou, hříchem, když se člověk dává vnitřně
ovládnout kýmkoliv a čímkoliv jiným kromě samého Stvořitele, ať jsou to
předměty nebo bytosti, ideje či lidé, nebo jakékoli jiné stvoření Boží či
lidské. Zvláště nad „zemí“, nad přírodou v sobě i okolo sebe má člověk panovat,
jinak se ocitne v moci hada.
Podobně jako had má i hůl v
bibli svou symboliku. Hebrejština má pro hůl několik výrazů, Ten, který čteme
ve čtvrté kapitole Druhé knihy Mojžíšovy – matte, znamená jednak hůl, o
kterou se člověk opírá při chůzí, pak také vladařskou hůl, žezlo, a konečně ve
významu kmen označuje pokolení, nejčastěji některý z izraelských kmenů. V
původním smyslu je to tedy nástroj určený k pomoci člověku.
A nyní se vraťme k našemu
příběhu. Mojžíš se i se svým stádem ocitl na poušti, kde se mu na Boží hoře v
hořícím keři zjevil Hospodin. Povolává si ho do své služby a posílá do Egypta
vyvést Izraelské. Ale Mojžíš se vzpírá přijmout tento úkol, protože čeká, že mu
Izraelští neuvěří, že ho neposlechnou, že mu řeknou: „Hospodin se ti neukázal“
(Ex 4, 1). Dnes slýcháváme podobnou námitku: „Ale vždyť jste Boha nikdy
neviděli.“
Za tím vším zdráhá ním je u
Mojžíše jistě i nedůvěra ve vlastní síly. Copak vůbec mohou uvěřit – Izraelští
stejně jako lidé kolem nás dnes –, když vidí mne, Mojžíše, člověka slabého,
nemohoucího, bezmocného? Vždyť už jsem to jednou zkusil, chtěl jsem napravit
křivdu, a nakonec z toho byla vražda a útěk z Egypta, zkrátka nic dobrého. Ne,
Hospodine, říká Mojžíš, já se na to nehodím, mně stejně neuvěří, vyber si
někoho jiného.
V této situaci Hospodin Mojžíšoví
namísto odpovědi slovy ukazuje skutkem, že Mojžíš – a s ním nikdo z těch, kdo
přijali Boží pověření – není tak bezmocný, jak si ve své nedůvěře a
malomyslnosti myslí. A užívá k tomu toho, co má Mojžíš nejčastěji v ruce, jeho
hole. Proto se ptá: „Co to máš v ruce?“ Pochopitelně ne proto, že by to
nevěděl, ale proto, aby si Mojžíš při odpovědi uvědomil, že je to nejběžnější a
nejzákladnější nástroj každého pastýře, něco docela obvyklého a známého, co
mívá v ruce od rána do večera.
A tu říká Hospodin něco divného:
„Hoď ji na zem.“ Když Mojžíš poslechne, promění se hůl v hada. V symbolické
mluvě není na takové proměně nic divného. Všecky nástroje člověka, i ty, které
si sám vyrobil a s nimiž je důvěrně obeznámen, které držívá v ruce třeba celý
den, se mohou změnit v něco, co rozsévá zkázu a zhoubu, jakmile se mu vymknou z
rukou. Představte si řidiče auta. Sedí za volantem celý den, je s ním tak
důvěrně obeznámen, jako Mojžíš se svou pastýřskou holí. Ale běda, kdyby jej
pustil z ruky! V tom okamžiku se jeho vůz změní v krvavou šelmu a jedovatého
hada, který vraždí na potkání. Takových věcí bychom mohli uvést celou řadu
např. chirurgický skalpel, sekyru, pero či jazyk. Když člověk přestane vládnout
nad přírodou, kterou má v sobě, mění se v něm tato příroda ve zlou moc a člověk
sám, posedlý zlými silami a vydaný mocnostem, které už nedokáže ovládat, se
podobně jako Mojžíš ocitá na slepém, leckdy zběsilém útěku.
Ale náš příběh ukazuje ještě dál
a hlouběji. Když se v sedmé kapitole Druhé knihy Mojžíšovy (Ex 7, 9-15) líčí,
jak potom ukázal Mojžíš toto znamení před faraonem, říká se tam, že se
Mojžíšova hůl proměnila nikoliv v hada, nýbrž v krokodýla či draka (hebrejsky tanin,
kdežto v Exodu 4 je nachaš). Drak a had jsou ostatně v biblickém
přírodopisu blízcí příbuzní (Zj 12, 9). Jenže drak je podle Iz 51, 9 (i Ž 89,
11) symbolickým označením Egypta. „Probuď se, probuď, oděj se mocí, Hospodinova
paže! Pro buď se jako za dnů dávnověku, za dávných pokolení! Což právě ty jsi
neskolila obludu, neproklála draka?“ Takže Mojžíše tu na jeho útěku před
vlastní bývalou holí nepronásleduje jen nějaký brejlovec či písečná zmije,
nýbrž celý Egypt, všechny mocnosti temnoty, které Egyptem přišly a přicházely
ke slovu. Mojžíš se v tom okamžiku vnitřně vrací do situace, kdy po vraždě
Egypťana utíká před egyptskými pronásledovateli. Tak jej tu pronásleduje jeho
vlastní minulost, všechna hrůza, před kterou kdysi utekl k Midjánským.
A právě když je Mojžíš vnějšně
znovu na útěku a vnitřně znovu na dně, přichází Hospodinův příkaz: „Neutíkej,
obrať se, vztáhni svou ruku a chyť ho! Ty, malý a slabý člověče, pusť se do
boje se vším zlem, se všemi mocnostmi pekla, které na tebe útočí a které tě tu
v hadí podobě pronásledují!“ Neuvěřitelný příkaz! Cožpak dá Bůh Mojžíšovi – nebo
nám – tolik síly, abychom holýma rukama zvládli to, co se nám přímo pod rukama
proměnilo v nositele zhouby a zkázy?
Mojžíš v této zkoušce odvahy
obstojí a uposlechne: „Vztáhl tedy ruku, uchopil ho a v dlani se mu z něho
stala hůl.“ Jako řidič, který se vzpamatoval a chytil volant, jako člověk,
který v rozhodujícím zlomku vteřiny ovládl svůj strach, svou beznaději, své
zoufalství, svou minulost, vše, co na něj útočí, sám sebe na útěku.
Jenže v tomtéž okamžiku se mu
tato událost stává předjímkou budoucnosti, zaslíbením toho, co ho čeká. Jako by
mu tímto znamením Hospodin řekl: „Stejně přemůžeš i to, co všechno had znamená
a připomíná, celý Egypt s jeho nesmírnou dračí silou a hadí povahou. Jestliže
toto znamení uvidí Izraelští, jistě porozumí: sám Egypt, had a drak a s ním
všechny pekelné mocnosti i jejich zbroj budou přemoženi, pokud se opováží
vztáhnout na ně ruku ti, kdo před nimi byli až dosud na útěku. Toto znamení
Izraelské přesvědčí.“ Samozřejmě toto znamení nepřesvědčilo faraona, aby lid
propustil, naopak jej nejprve zatvrdilo a situaci Izraele zhoršilo. Muselo
přijít ještě mnoho těžkých chvil a egyptských ran, než Izrael mohl vyjít z
Egypta, ale zásadně bylo to, co se pak dělo v Egyptě, jen zoufalou obranou
Egypta proti vnitřní převaze těch, kdo proti němu bojovali.
V Novém zákoně se také vypráví o
jednom pozoruhodném setkání s hadem na poušti. Přišel k pokoušenému Ježíši s
trojím pokušením: s pokušením hladu či chleba, s pokušením moci či vlády a s
pokušením svévole či zázraku. Ale Ježíš se před hadem nedal na útěk, opřel se
mu a zvítězil. Tak platí i pro nás: „Vzepřete se ďáblu a uteče od vás!“ (Jk 4, 7),
„Vzepřete se mu, zakotveni ve víře!“(1 Pt 5, 9).
Tato podivuhodná moc nad hříchem
i zlem, nad strachem vlastní duše i hrozbami okolí, nad vším, co obrací lidi na
útěk, ta je dodnes průkazem svědků a dokladem jejich poslání. Na konci Markova
evangelia (Mk 16, 17 -18a) říká Ježíš: „Ty, kdo uvěří, budou provázet tato
znamení: Ve jménu mém budou vyhánět démony a mluvit novými jazyky; budou brát
hady do ruky, a vypijí-li něco smrtícího, nic se jim nestane.“ Tak končí
znamení s hadem: Když jim tohle, Mojžíši, ukážeš, když uvidí tvou statečnost a
odhodlání tváří v tvář hadům a drakům, pak uvěří, že se tobě ukázal Hospodin,
Bůh otců jejich. A moc Egypta se začne třeba zatím zvolna a pro mnohé ještě
neviditelně, ale přece skutečně a nenávratně hroutit, jako tenkrát za Mojžíše.
Pane náš, ty sám víš, jak
často zapomínáme na to, že jen ve tvém svatém jménu je plnost života, a proto i
všecky naše naděje. Ohlížíme se po jiných mocích a mocnostech a jsme hotovi
uctívat je a vzývat jejich jméno v bláznivé domněnce, že se s jejich
pomocí pojistíme proti smrtí i všemu, v čem k nám přichází smrt a doléhá
marnost a nicota. Otevírej naše mdlé oči pro své evangelium, radostnou zvěst,
že u tebe je pro Kristovu oběť vše hotovo.
Z knihy Jana Hellera Jak
orat s čertem. Vydalo nakladatelství Kalich.
Počet přečtení: 158
Datum: 7. 5. 2025