Devět prostředků efektivního naslouchání | Prameny zdraví

Devět prostředků efektivního naslouchání

Pokud mluvíme se svým partnerem, dětmi, s někým, kdo nám chce něco prodat nebo s naším šéfem, je jedním z našich úkolů pečlivě naslouchat. Jsme často v pokušení raději přemýšlet o své odpovědi, než ještě dále poslouchat.

Devět prostředků efektivního naslouchání

Rubrika: Lidé a vztahy | Typ článku: Články

Někdy jsme si tak jisti, že již známe to, co ten druhý chce říct, že ho jednoduše přerušíme nebo netrpělivě čekáme na to, až budeme moci mluvit my. Schopnost naslouchat je jeden z největších komplimentů, který můžeme složit druhému člověku.

Následujících devět pravidel vám může pomoci.

Přestaňte mluvit! Souběžně mluvit a naslouchat je velice obtížné.
Dopřejte druhému cítit se pohodlně. Dejte mu prostor a čas a dovolte mu mluvit svým vlastním tempem. Velkou roli hraje i to, jakým způsobem se na něj díváte, kde stojíte nebo sedíte ve vztahu k němu. Uvolněte se a dovolte mu, aby se také uvolnil.

Ukažte mu, že ho chcete vyslechnout. Pokud souhlasíte, přikývněte. Pokud něčemu nerozumíte, požádejte o další vysvětlení. Poslouchejte se záměrem, že chcete druhého pochopit a ne jen proto, abyste se posléze mohli projevit vy.
Nedovolte, aby vás něco rozptylovalo. Pečlivě naslouchat znamená být ochoten vypnout televizi, zavřít dveře nebo přestat si číst poštu. Dopřejte mluvícímu svou plnou pozornost a dejte mu to najevo.

Vžijte se do situace druhého. Zvláště pokud vám sděluje něco osobního, něco zraňujícího nebo něco, s čím vy zásadně nesouhlasíte, pokuste se vcítit do jeho kůže a podívat se na situaci i z jeho pohledu.

Buďte trpěliví. Některým lidem trvá déle, než naleznou ta správná slova, vytvoří si názor nebo si záležitost vyjasní. Dejte jim čas, aby před tím, než jim odpovíte, stihli vyjádřit vše, co měli v úmyslu.

Hlídejte své emoce. Pokud ve vás vyvolává emocionální reakce to, co někdo říká, buďte velice opatrní, abyste pozorně poslouchali a pochopili záměr a plný význam projevu. Často přeslechneme hlavní část sdělení, když máme zlost, bojíme se nebo jsme rozčíleni.

I když nesouhlasíte, nikomu nevnucujte své názory. Pokud reagujete způsobem, který druhého nutí bránit se, tak i pokud spor "vyhrajete", můžete ztratit něco mnohem cennějšího!

Hodně se ptejte. Žádejte vyjasnění, více detailů, příklady nebo další vysvětlení. Lidem to pomůže vyjadřovat se přesněji a vám to pomůže přesněji poslouchat a porozumět.

Z materiálů PhDr. Petra Škrly

Počet přečtení: 2 649 Datum: 4. 2. 2007