Bürgerova nemoc | Prameny zdraví

Bürgerova nemoc

Bürgerova nemoc je chronický zánět stěn malých a velkých arterií (tepen). Důsledkem jednotlivých zánětů a postižení stěn se vytvářejí sraženiny, dochází k zúžování cév až k jejich ucpání. V takovém případě může dojít až k odumření končetiny, na které jsou změny nejčastější.

Bürgerova nemoc

Rubrika: Další nemoci | Typ článku: Rady lékaře

Častěji jsou zasaženy dolní končetiny, kde proces vyvolává bolesti, tzv. claudicatio intermittens (chůze je pro bolest přerušovaná), pocit chladu nebo tzv. Raynaudův syndrom.

Mohou být postiženy i horní končetiny nebo jiné části těla. V krajním případě se onemocnění vyvíjí tak, že je nezbytné odumřelou končetinu amputovat. V důsledku postižení cév zásobujících kosti může dojít k osteoporóze (odvápňování kostí). Onemocnění se objevuje několikanásobně častěji u mužů než u žen, a to ve věku od 25 do 40 let.

Původ nemoci není přesně znám, ale kouření – byť sváteční – má přímou souvislost s vývojem nemoci.

Léčba

Vyvarujte se tabáku! Kouření vyvolává vazokonstrikci (zúžení cév) a zhoršuje chorobu. Bürgerova nemoc se u nekuřáků vyskytuje jen zřídka.

Byl popsán případ 35letého muže s Bürgerovou nemocí, který nepřestal kouřit, nezabral u něj ani nifedipin ani pentoxyfylén ani kyslík nebo antibiotika či vodoléčba a postupně mu musely být amputovány prsty dolních končetin.

Zvýšená srážlivost krve je dalším nepříznivým faktorem.10 Vyhýbejte se nevhodné stravě, tj. stravě s vysokým obsahem tuků, stravě solené až přesolené, s vysokým obsahem živočišných bílkovin a rafinovaných cukrů. Doporučuji užívat syrovou cibuli a česnek, protože snižují srážlivost krve.

Teplým oblečením předcházíme podchlazení končetin. Ramena a nohy by měly mít tolik vrstev oblečení jako trup, aby krevní oběh byl rovnoměrný. Podchlazení a nachlazení způsobuje vazokonstrikci a zhoršuje příznaky. V zimě užívejte rukavice a teplé spodní prádlo.

Stres zhoršuje onemocnění. Vyhýbejte se stresovým situacím. Snažte se stres nevyvolávat nadměrnou ctižádostí, závistí ap. Tělesné cvičení snižuje stres a zlepšuje krevní oběh, a proto je vhodné při tomto onemocnění pravidelně denně cvičit.

Končetiny chraňte před infekcí a poraněním. Není vhodné chodit naboso. Rány se hojí pomalu a snížený krevní oběh způsobuje odumírání tkáně.

Cvičení může pomáhat, ale také škodit. Zlepšuje krevní oběh a zároveň napomáhá vzniku kolaterálního (náhradního) oběhu, když jsou cévy ucpané. Nejlepším druhem zátěže pro krevní oběh dolních končetin jsou procházky.

Bürgerovy cviky

- Lehněte si na postel a zdvihněte končetiny kolmo nad sebe. Vydržte 2 minuty nebo do té doby, než končetiny zblednou.

- Sedněte si na kraj postele. Kýváním nohama a pohyby prstů prokrvujte dolní končetiny tak dlouho, až získají znovu přirozenou růžovou barvu.

- Ležte rovně na posteli 5 minut.

- Tyto cviky provádějte třikrát denně, a to každý pětkrát.

Pořiďte si židle a křesla takové výšky, abyste nemuseli krčit nohy v kolenou. Neseďte dlouho, aniž byste se prošli a zacvičili nohama. Doporučuje se minimálně 5-7 minut chůze a cvičení během jedné hodiny sezení. Při sezení si nedávejte nohu přes nohu, protože to omezuje krevní oběh. Neseďte ani v žádné poloze, která krevní oběh zpomaluje.

Ze stravy vylučte nebo značně omezte všechny dráždivé pokrmy: maso, vejce, sýry, dráždivá koření, kofeinové nápoje. Strava by měla obsahovat dostatek zeleniny, ovoce a tekutin. Důležitým faktorem při prevenci a léčbě je dostatečný přísun bioflavonoidů (látek podobných vitaminům). Vydatným zdrojem je kůra citrusových plodů (chemicky neošetřená!) a lístky pohanky, které se dají vypěstovat doma naklíčením pohanky.

MUDr. Igor Bukovský (Miniencyklopedie přírodní léčby, Advent-Orion)

Počet přečtení: 9 060 Datum: 19. 2. 2009