Společná jídla | Prameny zdraví

Společná jídla

Co kdybych vám řekla, že existuje jedno jediné opatření, jehož důsledkem jsou všechny následující účinky?

Společná jídla

Rubrika: Děti a rodiče | Typ článku: Články

Zvýšení sounáležitosti rodiny, zvýšení sebedůvěry u dětí, snížení rizika dětské obezity o 40 %, zlepšení konverzačních schopností a chování, o 40 % vyšší pravděpodobnosti jedniček a dvojek ve škole, podstatné snížení rizika užívání alkoholu a drog, předčasných sexuálních aktivit a sebevražedných sklonů.

Jaké je ono jednoduché opatření s takovými úžasnými účinky? Jedná se o společné stolování u rodinného stolu.

Zní to dobře, kdo ale má čas na to, aby vtěsnal do svého nabitého programu ještě společná jídla? Čas je komodita, které se většině z nás nedostává. Přesto si však – bez ohledu na to, jak moc jsme zaneprázdněni – na jednu věc čas skoro vždycky najdeme, a tou je jídlo. Proč tedy nezačít jíst tak, aby to zlepšovalo stravovací návyky všech členů rodiny a vytvářelo rodinná pouta?

Podle výzkumu dr. Billa Dohertyho, profesora z University of Minnesota, v takových rodinách, kde se stoluje pohromadě, bývají jejich členové spokojenější se svými životy.

Podle této studie jsou „rodinná jídla nejdůležitější aktivitou, kterou mohou pomoci rodiče k plnohodnotnému životu svým dětem.“ Podle všeho čas strávený dětmi při společném stolování s rodiči napomáhá více jejich školním výsledkům, rozvoji řeči a chování, než čas strávený ve škole, při studiu, sportováním anebo zájmovými kroužky. Další studie ukázaly, že dospívající dívky, které jedly aspoň pětkrát týdně u stolu se svými rodiči, méně často bojovaly s poruchami příjmu potravy a uchylovaly se k redukčním dietám.

Prospěšné účinky společného stolování daleko přesahují hranice rodiny. Jednoduchý akt, kterým je pozvání někoho na oběd, je vynikající příležitostí projevit pohostinnost. Společná příprava a konzumace jídla je také skvělým způsobem, jak se s někým (lépe) seznámit.

Sedm pravidel pro rodinné stolování

Začněte po malých krůčcích. Určete si jako prioritu aspoň jedno společné jídlo týdně – a pak pokračujete dále.

Poděkujte před jídlem. Je dobré vyjádřit svoji vděčnost těm, kteří jídlo připravili – i těm, se kterými je společně konzumujete.

Jídlo může být prosté. Nemusíte se snažit servírovat složité, drahé, na přípravu i čas náročné pokrmy. Podstatné jsou zdravé interakce, ke kterým nad talíři dochází.

Vyhledávejte slavnostní příležitosti. Aspoň jednou za měsíc uspořádejte hostinu – a nemusí to být pouze u příležitosti něčích narozenin či výročí. Dokončil někdo z rodiny důležitý projekt? Udělal zkoušku? Získal řidičský průkaz? Měl vystoupení? Oslavte to společně – a nechte oslavence, aby vybral, co se bude servírovat.

Eliminujte vyrušování. Vypněte během jídla telefony, televizi, počítače. Je velmi pravděpodobné, že tyto věci mohou počkat.

Uvolněte se. Užívejte si společného času s rodinou. Nejedná se o čas ke kritizování. Usilujte o to, aby veškerá komunikace a konverzace byla pozitivní a co nejzajímavější.

Zpomalte. Nejedná se o závod! Dejte si na čas, vychutnáte si více nejenom jídlo, ale i rodinné vztahy.

Vicki Reddenová,Vibrant Life

Počet přečtení: 2 380 Datum: 24. 4. 2016