S vodou k nižšímu tlaku | Prameny zdraví

S vodou k nižšímu tlaku

Před několika lety přišla dr. Jacqueline Chanová z kalifornské Loma Linda University s hypotézou, že ti, kdo pijí více vody, mohou odvrátit onemocnění srdce.

S vodou k nižšímu tlaku

Rubrika: Přírodní léčba | Typ článku: Články

Dr. Chanová následně ve svém výzkumu s kolegy skutečně zjistila, že nezávisle na pohlaví se pravděpodobnost úmrtí na infarkt snížila o 50 % u těch, kteří vypili denně více čisté vody. Rozdíl mezi lidmi s vysokým a nízkým příjmem vody (a tedy i nízkým a vysokým rizikem) byl jen tři sklenice vody denně. Ptáte se proč? Může to být díky snížení krevního tlaku a zvýšené tekutosti krve. Oba tyto faktory jsou spojeny s nižším rizikem ucpání cév.

Jak to ale bude, když budeme přijímat tekutiny z jiných zdrojů, např. v podobě limonád, alkoholických nápojů, džusů anebo dokonce mléka? Tým dr. Chanové pomohl aspoň částečně zodpovědět i tuto otázku. Ženy, které vypily denně více než pět takových nápojů, měly oproti těm, které jich vypily méně než dva, více než dvojnásobné riziko infarktu, u mužů bylo zaznamenáno zvýšení rizika o polovinu.

Snižuje však voda skutečně krevní tlak, nebo její výhody spočívají v tom, že nás chrání před tím, co tlak zvyšuje? Důkazy naznačují, že voda přímo zlepšuje krevní tlak. Je to zřejmě z následujících důvodů:

Voda nás udržuje hydratované, čímž brání nadměrnému zadržování sodíku. Nadbytek sodíku činí některé lidi náchylnými k hypertenzi. Dostatečné zásobení vodou také přebytečný sodík odplavuje. Nic se však nemá přehánět, při pití nadměrných dávek vody (nad 10 litrů) může dojít k vyplavení takového množství sodíku, že to způsobí životu nebezpečný stav zvaný hyponatremie. – Dostatečná hydratace udržuje cévy uvolněné. Pokud jsme dehydrovaní, naše tělo vyřadí z provozu některé z drobných kapilár. To zajistí dostatečný objem krve v oběhu na zásobování nejdůležitějších orgánů, jako mozek či srdce. Tyto mikrovaskulární změny však zvětší odpor toku krve, což vede k vyššímu krevnímu tlaku. – Optimální hydratace také zlepšuje tekutost krve. Při dostatečném zavodnění je krev méně „lepkavá“. Tím snadněji ji pak srdce pumpuje – a to přispívá k nižšímu krevnímu tlaku.

Lidé, kteří mají nedostatek minerálů, jako je hořčík a vápník, mohou zakusit efekt snížení krevního tlaku, když se napijí pramenité nebo jiné minerální vody, která obsahuje minerály. V jedné studii bylo zaznamenáno, že se tak diastolický krevní tlak snížil o 6 bodů a systolický o 4 body během jednoho měsíce.

Existují ovšem i jiné způsoby, jak zlepšit fluiditu krve – a tedy snížit krevní tlak. Tým badatelů z Německa sledoval 292 dárců krve. Polovina z těchto náhodně vybraných dárců měla na začátku studie zvýšený krevní tlak. Poté, co během jednoho roku opakovaně darovávali krev, zaznamenali účastníci studie skvělé výsledky. Systolický krevní tlak poklesl o 12 bodů, diastolický o 7 bodů.

Více úžasných důkazů o síle vody

K jedné z nejúžasnějších aplikací vody dochází v režimu půstu. Osobně jsem dohlížel na pacienty, kteří drželi půst jen o vodě a zažili velké snížení krevního tlaku. Nedoporučuji nicméně tento přístup bez lékařského dohledu.

Dr. A. C. Goldhamer s kolegy publikoval údaje o 174 pacientech s hypertenzí, které léčili pod lékařským dohledem v nemocnici. Účastníci dostávali dva nebo tři dny ovoce a zeleninu a poté jim nasadili půst jen o vodě, který trval v průměru 10 až 11 dní. Po skončení postu začali pacienti znovu přijímat potravu; ta se ale vyznačovala nízkým obsahem tuku či sodíku a byla veganská. Téměř 90 % pacientů mělo na konci programu krevní tlak nižší než 140/90 mm Hg. V průměru se pacientům snížil krevní tlak o 37/13 mm Hg.

Voda stoupá až na vrchol seznamu nápojů nejen pro své kardiovaskulární výhody. Důkazy dosvědčují, že dostatečné pití vody pomáhá předcházet zácpě, ledvinovým kamenům, infekcím močových cest, komplikacím cukrovky, krevním sraženinám v plicích a v nohách, kognitivnímu poškození i problémům se žlučníkem.

Voda pomáhá také shazovat nadbytečné kilogramy. Němečtí badatelé totiž dokázali, že pití menších množství vody zrychluje metabolismus. Přesněji řečeno, zjistili, že vypití pouhého půl litru čisté vody zvýší metabolismus na jednu hodinu o 24 %. Zdá se přitom, že pití energetických a jiných ochucených nápojů tuto výhodu nepřináší. Když badatelé přidali do vody velmi malé množství soli (aby se její koncentrace rovnala koncentraci v krvi), ke zvýšení metabolismu nedošlo.

Údaje jsou přesvědčivé. To, co pijeme, má silný vliv na naše zdraví. Nesprávným výběrem nápojů ztrácíme i jeden z klíčů k optimálnímu krevnímu tlaku.

Z knihy Davida DeRose 30 dní ke stabilizaci krevního tlaku. K vydání připravuje Centrum zdraví Eden.

Počet přečtení: 337 Datum: 22. 8. 2019