Posilujte pánevní dno pomocí cviků dr. Kegela | Prameny zdraví

Posilujte pánevní dno pomocí cviků dr. Kegela

Svaly pánevního dna neboli Kegelovy svaly jsou velmi důležitou svalovou skupinou, která je mimo jiné odpovědná za udržování moči (zejména u žen). Svaly pánevního dna současně drží orgány v pánvi na svém místě. Z tohoto důvodu je dobré, když jsou silné a funkční, ne však příliš napjaté.

Posilujte pánevní dno pomocí cviků dr. Kegela

Rubrika: Přírodní léčba | Typ článku: Články

Pánev je uzavřená osteoartikulárním obratlem spojujícím páteř s dolními končetinami. Svaly, které tvoří tvar trychtýře směřující dolů, jsou připojeny k pánevním kostem. Svaly pánevního dna jsou vrstvené a jejich vlákna běží různými směry. Jejich struktura je oslabena třemi (u muže dvěmi) otvory: močovou trubicí, řitním otvorem a vaginou. Pro zpevnění pánevního dna je vhodné pravidelně cvičit tzv. Kegelovy cviky.

Svaly pánevního dna a jejich funkce v těle

Svaly pánevního dna drží orgány na svém místě a jsou zodpovědné za zadržování moči v močovém měchýři. Jsou-li silné a funkční, může být nutkání k močení zastaveno, i když jej cítíte. Ochablé svaly pánevního dna přinášejí problém s močovou inkontinencí. Moč pak uniká z močového měchýře mimovolně; může se tak stát třeba jen důsledku kýchnutí či zasmání. Močová inkontinence je způsobena snížením pánevních orgánů a ochyblými svaly pánevního dna. Tento problém se s přibývajícím věkem obvykle zhoršuje.

Jak zjistíte, zda jsou vaše svaly pánevního dna dostatečně silné?

Polohu a sílu svalů pánevního dna lze snadno zkontrolovat. Sedněte si na záchod, zadržte tok moči a ucítíte, které svaly jsou za to zodpovědné. Pokud dokážete tok moči zcela zastavit, znamená to, že vaše svaly pánevního dna jsou silné a účinné. Tento test by se neměl opakovat příliš často; může totiž vést k zadržení moči v močovém měchýři. K posílení svalů pánevního dna se dá použít několik speciálních cviků.

Kegelovy cviky k posílení svalů pánevního dna

Cvičení na posílení svalů pánevního dna lze provádět vleže (na zádech, s nohama ohnutými v kolenou), vsedě i vestoje. Měli byste provést řadu svalových kontrakcí pánevního dne tak, aby interval mezi kontrakcemi byl asi tak dlouhý jako kontrakce samotná. Série 10 opakování by měla být provedena třikrát denně. Když se toto naučíte, můžete cvičit svaly pánevního dna prakticky v jakékoli situaci, například při návratu domů autobusem nebo při sezení před televizí.

Kegelovy cviky jsou o posilování pánevních svalů. Nestahujte stehna a hýždě - ty mají být uvolněné. Také nezatěžujte svaly žaludku ani nezadržujte dech. Vzduch by měl být nasáván před kontrakcí a poté po dlouhou dobu vydechován uvolněním svalů pánevního dna.

První účinky cvičení na svaly pánevního dna ve formě lepší retence moči by se měly objevit po šesti týdnech. Můžete snížit intenzitu cvičení, ale neměli byste na něj zapomenout - jinak se problém s inkontinencí moči opět dostaví (nepoužíváné svaly opět ochabnou).

Svalová cvičení pánevního dna se spoléhají na jejich náhlé stažení a následné uvolnění. Muži mohou tato cvičení také dělat.

Další způsoby, jak posílit svaly pánevního dna

Svaly pánevního dna lze také posílit pomocí metod nabízených moderní fyzikální terapií. K tomu se používá elektrostimulace, laserová terapie a mangetostimulace. Při elektrostimulaci jsou svaly pánevního dna stimulovány nízkým proudem, který je stimuluje ke kontrakci a posiluje jejich vytrvalost. Laserová terapie používá pro tento účel laserový paprsek (účinek je stejný). Během magnetostimulace se pro posílení svalů pánevního dna používá nízkofrekvenční magnetické pole. Všechny tyto metody mají účinek podobný cvičení svalů pánevního dna, který zahrnuje jejich střídavé sevření a uvolnění.

Cvičení na posílení svalů pánevního dna je vhodné provádět denně, ve třech sériích po dobu několika minut.

Počet přečtení: 320 Datum: 6. 4. 2020