Ohola (její stan; postavila si stan)
Ohola a Oholíba jsou hlavní postavy podobenství, které měl Ezechiel předat v Hospodinově jménu jeho lidu. To, co o těchto dvou ženách čteme, nepotřebuje vysvětlení. Ezechiel 23 hovoří velmi výstižně a otevřeně o sexuálním životě těchto žen. Ohola a Oholíba jsou představeny jako dvě nemorální ženy, které ani nezajímalo, s kým se vyspí. Byly to, jak vysvětluje prorok Ezechiel, prototypy občanů severního izraelského království a jižního judského království. Ti úplně odpadli od víry a dopouštěli se duchovního cizoložství se sousedními národy, podobně jako se Ohola a Oholíba dopouštěly fyzického cizoložství.
Na první pohled se nám možná zdá, že příběh je o sexu. Proč prorok použil obraz dvou nemravných žen? Neexistují také muži, kteří jsou více než ochotni využít jejich služeb? Tento obraz vyplývá ze symboliky, kterou v Bibli opakovaně nacházíme. Bůh je starostlivý manžel a lidé, kteří mu patří – tedy Izrael a později církev -, jsou jeho milovanou manželkou nebo nevěstou.
S Boží péčí o jeho lid nebyl nikdy problém. Obrovským problémem však byla láska a věrnost lidí, se kterými uzavřel smluvní vztah. Otázka proto zní: Může dnes Bůh počítat s naší bezpodmínečnou věrností?
Pane, odpusť nám, pokud jsme se někdy odvrátili a byli Ti nevěrní. Děkujeme, že se můžeme vždy vrátit a že nás pořád miluješ.
Z knihy Reindera Bruinsmy Tváří v tvář. Vydalo nakladatelství Advent-Orion.