Hluk, tlak – a zdraví | Prameny zdraví

Hluk, tlak – a zdraví

Během studia na lékařské fakultě jsme s Richardem bydleli ve stejném bytě na předměstí. Richardovi bylo stejně jako mně, něco málo přes dvacet. Měl však jiné představy o tom, co já jsem považoval za poměrně klidné prostředí. Podle Richarda bylo „příliš hlučné“.

Hluk, tlak – a zdraví

Rubrika: Ekologie | Typ článku: Články

Richard zdůraznil svoje hodnocení logickým sledem myšlenek. Všimnul si, že měl vždycky vyšší krevní tlak, když bydlel v našem společném bytě, než když nebyla škola a vrátil se domů. Pro něj se jednalo o důkaz negativního vlivu hlučnosti našeho prostředí.

Vzpomínám si, jak jsem byl jeho náhledem překvapený. Náš byt se totiž nenacházel v rušné čtvrti. Pocházel jsem z velkého města a taková souvislost by mi ani nepřišla na mysl. Ohledně Richardova tvrzení jsem tak byl skeptický; možná jsem si i kladl otázku, jestli stres z náročného studia není lepším vysvětlením jeho školní hypertenze. Přesto na mne jeho vývody zapůsobily tak, že jsem na možnou souvislost mezi hlukem a vysokým krevním tlakem nikdy nezapomněl.

Po letech – a po přečtení výsledků mnoha vědeckých studiích – jsem byl nakonec nucen s Richardovými závěry souhlasit.

Čím větší provoz, tím vyšší tlak

V roce 2011 němečtí vědci zveřejnili meta-analýzu existujících lékařských studií, kdy sledovali vztah mezi hlukem vyvolávaným silničním provozem a krevním tlakem.  Došli přitom k překvapujícím závěrům:

Vystavení hluku od projíždějících vozidel bylo přesvědčivě spojeno s hypertenzí. Čím vyšší hladina hluku, tím vyšší krevní tlak.

Čím blíže bydlel člověk hlavní ulicí či silnici, tím vyšší bylo jeho riziko, že bude mít problémy s tlakem.

I malé změny ve vystavení hluku přinášely velké rozdíly. Přemístění ložnice z místnosti s okny ven do ulice do mísnosti s okny do dvora přineslo snížení krevního tlaku.

Je to velmi zajímavé, až ohromující. Stačí se přesunout do jiné části domu a vaše potřeba užívání léků na tlak se může dramaticky snížit.

Proč hraje hladina hluku takovou roli při zvyšování krevního tlaku? Vědecké důkazy naznačují, že vystavení se hluku (či podráždění tímto způsobené) stimuluje autonomní nervový systém. Tělo se (vlastně proti vaší vůli) aktivuje do bojového režimu. Začnou se zvyšovat hladiny stresových hormonů, katecholaminů a kortizolu. V důsledku se mj. zvýší krevní tlak.

Hluk a zdraví v dětství

Hluk nesouvisí se zvyšováním krevního tlaku pouze u dospělých. Je to alarmující a nutí k vážnému zamyšlení. V záplavě hluku hrozí vysoký krevní tlak i naším dětem.

Takový stav je velmi znepokojivý. Biometrické parametry, mezi které patří krevní tlak, mají totiž sklon držet se nás celý život. Jinak řečeno, dítě, u kterého se již dnes vyskytuje prehypertenze, je vystaveno velkému riziku, že bude mít s krevním tlakem problémy i v dospělosti.

Alarmující analýza autorů studie šla ještě hlouběji. Ukázalo se například, že k poškození dochází dokonce i u předškolních dětí, u nichž se také projevily tendence ke zvýšení krevního tlaku. U školních dětí se v důsledku narušovala i schopnost dobře číst a trpěla jejich dlouhodobá paměť.

Když zkoumáme tyto údaje, je jasné, že si musíme dávat pozor na to, jakou hladinu hluku si do života vpouštíme. A platí to i pro naše nejmenší.

Co s tím?

Vím, že někteří z vás mohou být na rozpacích, protože neví, jakou strategii k „odhlučnění svého života“ zvolit. Dokonce, i kdybyste se rozhodli přestěhovat, nedojde k tomu asi přes noc. Výlet, který jsme nedávno absolvovali, mi připomněl, jakým přínosem může být jednoduchá a levná technika na snížení úrovně hlučnosti prostředí, ve kterém se nacházíte.

Po noci strávené v hotelu si manželka stěžovala, že se už dlouho tak špatně nevyspala. Já spal lépe. I tak jsem si ale matně uvědomoval, že pod okny našeho hotelového pokoje zřejmě probíhala celou noc nějaká oslava.

Následujícího večera se manželka chystala do postele vybavená novým, neonově zeleným doplňkem: pěnovými špunty do uší. Nevím, jestli úroveň venkovního hluku byla druhou noc jiná, ráno se však manželka v každém případě tvářila úplně jinak než po první noci. Výborně si odpočinula – a lepší spánek přisuzovala chráničům uší.

Jednoduché pomůcky, jako špunty do uší či maska na oči, mohou významně pomoci ve snaze lépe se vyspat. Zlepší tak i biologické ukazatele spojené s vysokým krevním tlakem, a to dokonce i v těch nejhorších podmínkách.

Ve studii, která byla realizována ve fiktivní jednotce intenzivní péče, dr. Hu s kolegy z Fujian Medical University v Číně zjistili, že nasazení špuntů do uší a masky na oči nejenom výrazně zlepšilo kvalitu spánku, ale také zvýšilo hladinu melatoninu.

O pět let později přidal další čínský vědecky tým podobnou studii. Zde však do hry vstoupilo i podávání doplňku melatoninu. Výsledky ukázaly, že můžeme-li si vybrat mezi špunty do uší s maskou na oči nebo doplňky melatoninu, je pro nás lepší druhá možnost. Dodatečný výzkum pak ukázal, že doplňky melatoninu snižují nepříznivé hormonální vlivy působené hlukem z ulice.

Závěr je jednoduchý. Spánek v klidném, tichém prostředí je důležitý a žádoucí. Nemůžete-li se v noci vyhnout hluku a osvětlení, uvažujte o používání masky na oči, špuntů do uší a doplňků melatoninu.

Z knihy Davida DeRose Thirty Days to Natural Blood Pressure Control. K vydání připravuje Centrum zdraví Eden.

Počet přečtení: 271 Datum: 19. 7. 2018