Droždí čili kvasnice - B vitaminy i chróm | Prameny zdraví

Droždí čili kvasnice - B vitaminy i chróm

Droždí je hodno chvály, neboť bez něj by se nám nezdařily buchty ani jiné skvosty tradiční české kuchyně. Ovšem droždí toho umí víc.

Droždí čili kvasnice - B vitaminy i chróm

Rubrika: Přírodní léčba | Typ článku: Encyklopedie

Pokud se vaše lékařka zmínila o tom, že máte málo vitaminu B a doporučila vám, abyste si pořídili B-komplex, poslechněte ji, asi ví, proč to říká. Zároveň vzpomeňte na moudré doporučení: «Potraviny budiž našimi léky».

Inspirovat se můžeme v kuchyni našich babiček. Vždyť vitaminy ze skupiny B jsou obsaženy třeba v droždí. A tak si můžeme na vitaminech i docela dobře pochutnat. Stačí, když si připravíme drožďovou pomazánku:

Na tuku zpěníme cibulku, rozdrobíme větší kostku droždí, necháme ji rozpustit a zrůžovět, až voní, ale dbáme, aby se droždí nepřipálilo. Pak přilijeme trochu mléka, třeba i sójového, osolíme, přidáme podle potřeby trochu strouhanky nebo instantní celozrnné mouky a povaříme. Můžeme přidat i nasekané zelené natě – z cibule, celeru nebo i z divokých bylin, jako jsou třeba kopřivy. Když je směs poněkud zahuštěná, přidáme vajíčko (jedno, dvě či více – podle chuti a kapsy a výše cholesterolu) a necháme srazit. Pomazánku před dohotovením můžeme kořenit – buď česnekem a majoránkou, nebo směsí zvanou «staročeské koření». Po vychladnutí mažeme na chleba s máslem. Pokud nevydržíme čekat, až lahodná pomazánka vychladne, chléb pouze přikusujeme. Náš kocour vždycky razantně naznačoval, že moc dlouho čekat nehodlá! Dožil se bezmála patnácti let – pak odešel za přítelkyněmi a už jsme ho neviděli. Známí ho prý zahlédli, to už by mu muselo být tak šestnáct… No, možná že droždí omlazuje.

Pokud se vám stává, že máte neodolatelnou chuť na pomazánku z droždí a nemáte čas na vaření, je tu jedna rada. V prodejně zdravé výživy si obstarejte lahůdkové droždí zvané tebi, které se vyrábí v podobě malých tyčinek nebo vloček. Tebi máte v zásobě a jak na vás přijdou chutě, namažete chléb máslem, na talířek nasypete tebi, chléb do něj položíte namazanou stranou, otočíte, přizdobíte zelenými natěmi a můžete se pustit do jídla. Další varianta: V misce smícháme tebi, olej, sójovou omáčku a česnek, případně též bylinkovou sůl. Kolik čeho? Podle chuti, každopádně «přiměřeně, přiměřeně», jak praví filmový citát. Všechny tyto pomazánky jsou moc dobré a taky zdravé.

Když jsem takhle jednou dala tuhle pomazánku na topinky (a posypala to sekanými natěmi z cibulky a česneku), můj tehdy pětiletý vnuk Filip povídal: „Ty Hančiny topinky mě zaujaly. Ty jsou úplně geniální!“

V droždí se nachází chróm, jeho nedostatek může vést k úzkostným stavům, k únavě. Je prospěšný diabetikům a lidem se sklonem k tloustnutí. Teď jsem vás možná navnadila a užuž běžíte do lékárny, koupit si pořádnou porci chrómu. Tak si to ještě dočtěte: Nadbytek chrómu může způsobit otravy, záněty kůže, žaludeční vředy, choroby jater a ledvin. Tak je ten chróm dobrý nebo není, ptáte se asi naštvaně. Jako u všeho platí: Všeho s mírou. A tak bych doporučila právě ty kvasnice. Chróm je tam pěkně zabudován do komplexu užitečných látek, v sousedství hořčíku, mědi, vitaminu A, E, béček, enzymů… A když ho budete jíst v jídle, nemůžete se předávkovat. Což se o lécích říci nedá.

Z knihy Hanky Synkové Všechno je dobré. Vydalo nakladatelství Triton.

Počet přečtení: 6 492 Datum: 21. 7. 2020