Dotkni se mě | Prameny zdraví

Dotkni se mě

Objetí, sevření dlaně, poklepání po rameni – tato jednoduchá gesta pomáhají zlepšovat náš pocit pohody.

Dotkni se mě

Rubrika: Lidé a vztahy | Typ článku: Přírodní léčba

Byli jsme necelý rok spolu, když ztráta zaměstnání těžce postihla náš rodinný rozpočet. Moje úzkost se vymkla zpod kontroly – měla jsem problém spát, nekontrolovatelně jsem sebou škubala a i ten nejmenší podnět dokázal rozbušit mé srdce.

Zkoušela jsem zařadit pohyb. Zkoušela jsem modlitbu, meditaci a pozitivní myšlení. Zkoušela jsem čokoládu. Ale jenom jedna věc skutečně zabírala – a to když mne můj manžel objal.

Asi to poslední, o co bych se v tomto obtížném životním období starala, byly vědecké studie, které ukazují, jak dokáže objetí zlepšit náladu i postoj, ale je to tak: prostý akt fyzického doteku prospívá našemu zdraví, a to jak tělesnému, tak emocionálnímu.

Prospěšné účinky pro tělesné zdraví

Není žádným tajemstvím, že dotek přináší prospěch pro tělesné zdraví; studie po studii ukazuje, že takové terapie, jako je např. masáž, dokáží utišit bolest a přinést uvolnění. Dotek ale dokáže ještě více.

V jedné studii věnovali skupině nemluvňat v korejském sirotčinci o 15 minut denně navíc pozornosti. Dospělý člověk na ně mluvil, měla s ním oční kontakt a dostalo se jim masáže. Poté, co čtyřtýdenní intervence skončila, se ukázalo, že děti, kterým se dostalo této speciální pozornosti, více nabývaly na váze, více rostly a zvětšil se více i obvod jejich hlavy. Tyto malé děti byly současně méně nemocné než jiné, kterým se takovéto dodatečné pozornosti nedostávalo.

V jiné studii vědci zjistili, že dospělí lidé, kterým se dostalo švédské masáže, měli podstatně vyšší hladinu bílých krvinách a méně typů zánětlivých cytokinů, jež jsou spojovány s autoimunitními oněmocněními, a to na rozdíl od jiné skupiny, kde se použila pouze terapie lehkým dotekem.

Masáže ale nejsou jediným typem doteku, který přináší fyzický prospěch. Bylo prokázáno, že objetí mají pozitivní účinek pro naše dlouhodobé zdraví – pravidelné objímání milovaných osob snižuje krevní tlak.

Prospěšné účinky pro emoční zdraví

Poté, co Gretechen Rubinová odsekla svému manželovi, okamžitě se omluvila. Když její omluvu přijal a uznal, že měla právo se rozčílit, pár se objal – a to „přinejmenším na šest vteřin“, píše Rubinová ve své knize Projekt štěstí (The Happiness Project, „vím totiž, že se jedná o minimální dobu potřebnou k tomu, aby došlo k vyplavení oxytocinu a serotoninu, dvou látek, které mají vliv na náladu a napomáhají upevňování pout mezi dvěma lidmi.“

Oxytocin pomáhá lidem mít k sobě navzájem důvěru; současně snižuje stres, krevní tlak i srdeční tep.

Dokonce i prosté držení se za ruce může mít velký vliv na emoční zdraví člověka. Ve studi vypracované na University of Virginia bylo účastnicím studie – vdaným ženám – sděleno, že mohou utrpět mírný šok. Jak prokázala magnetická rezonance, tato zpráva způsobila zvýšenou aktivitu v mozku. Když se však účastnice při této příležitosti držely za ruku s některým z výzkumníků, došlo ke snížení mozkové aktivity; když se pak ženy držely za ruce s vlastními manželi, „došlo ke kvalitativnímu posunu v počtu mozkových okruhů, které jednoduše již vůbec nereagovaly na onu hrozbu,“ uvádí dr. James Coan, který celý experiment zorganizoval.

Jedno jablko denně možná udrží lékaře v bezpečné vzdálenosti – ale jedno objetí denně dokáže udržet v klidu i negativní pocity. Není třeba ani zmiňovat, že pomůže snížit stres, snižuje tlak i srdeční frekvenci. Natáhněte tedy ruku a dotkněte se někoho, koho máte rádi. Je to dobré pro vaše – i jeho či její – zdraví.

Jednoduché způsoby, jak navázat spojení

Je váš spolupracovník rozrušený? Něco tak jednoduchého jako položení ruky na rameno, poplácání po paži anebo jemný stisk dlaně mu mohou pomoci.

Povzbuzujte lidi okolo vás poplácáním po zádech. V jedné studii se ukázalo, že ti studenti, kterým se dostalo od učitelé povzbudivého poplácání po zádech či paži, byli dvakrát ochotnější pomoci s něčím ve třídě než jiní.

Dávejte svoji lásku najevo svým dětem. Objímejte je, líbejte na čelo, jemně je lehtejte. Bylo prokázáno, že z miminek, která byla často chována, vyrůstají klidnější a šťastnější batolata. Jak budou vaše děti vyrůstat, budou zakoušet stejný emoční i fyzický prospěch z milujícího objetí jako vy.

Nabídněte svému manželskému partnerovi, že jej podrbete na zádech nebo mu uděláte masáž chodidel. Nejen, že mu pomůžete relaxovat a zbavit se stresů, které se během dne nahromadily, můžete dokonce i utišit depresivní pocity a posílit váš vztah. Můžete absolvovat také kurz jednoduchých masáží (např. masáž šíje), abyste se naučili technikám, které uvolňují ztuhlé svaly.

Spoustu prospěšných účinků doteku můžete sklidit i mazlením se se svým zvířecím miláčkem. Studie ukázaly, že když člověk např. hladí pejska, jeho krevní tlak přitom klesá a imunitní funkce se posilují.

Elisabeth Deffnerová, Vibrant Life

Počet přečtení: 3 047 Datum: 22. 1. 2015