Mangold | Prameny zdraví

Mangold

Přestože je mangold jedním z nejdéle známých druhů listové zeleniny, který byl před více než 2 500 lety oblíbenou potravou Řeků, mnozí jej považují jen za obyčejnou listovou zeleninu. Má však výrazné dietetické vlastnosti.

Mangold

Rubrika: Zelenina | Typ článku: Encyklopedie

Mangold je významný pro obsah vitaminu A a železa. Protože mangold je velmi sytý a zároveň obsahuje jen málo kalorií (asi 20 kcal/100 g), doporučuje se všem, kdo chtějí snížit svoji tělesnou hmotnost. Za tímto účelem je ho nejlépe jíst namísto večeře. Pročišťuje krev a má alkalizující účinek. Je to dáno vysokým obsahem minerálních solí.

Urychluje trávení (digestivum) a působí jako projímadlo (laxativum). Proto se doporučuje při gastritidě, zácpě a hemoroidech. Díky vysokému obsahu železa se indikuje při anémii (chudokrevnosti).

Protože mangold obsahuje menší množství kyseliny oxalové, měl by se při ledvinových kamenech používat v kontrolovaném množství. Díky vysokému obsahu minerálních solí a zásadité reakci má vývar z mangoldu pozoruhodný účinek na krev a tělesné tkáně. Podporuje vylučování kyselého toxického odpadu metabolismu, např. kyseliny močové.

Listy mangoldu uvařené ve vodě nebo v páře, osmahlé na oleji a podávané s citronem tvoří zdravé a lehké jídlo. Čerstvé listy se mohou se jíst syrové v salátu. Podle některých jsou stonky nejchutnější část této rostliny a vhodná náhrada za artyčoky. Upravují se vařením, dušením, pečením; sušené slouží jako přísada do zeleninových polévek.

Dr. George D. Pamplona-Roger, z knihy „Encyklopedie léčivých potravin“. Vydalo nakladatelství Advent-Orion.

Počet přečtení: 3 016 Datum: 21. 1. 2009