Rubrika: Srdce a cévy  |  Typ článku: Studie  |  07.10.2005 13:43

Fazole i hrách snižují riziko srdečního onemocnění

Muži i ženy, kteří jedli nejméně čtyřikrát týdně luštěniny, měli v průběhu devatenácti let trvání studie o 22% nižší riziko koronárního onemocnění srdečního v porovnání s lidmi, kteří luštěniny konzumovali jednou týdně. Největší milovníci luštěnin měli současně nižší krevní tlak a celkový cholesterol, také bylo u nich nižší riziko vypuknutí cukrovky.

Luštěniny, jako fazole či hrách, jsou bohaté na rozpustnou vlákninu, která pomáhá snižovat celkový i LDL („špatný“) cholesterol a zlepšovat inzulínovou rezistenci. Současně obsahují luštěniny málo sodíku a hodně draslíku, vápníku a hořčíku, což je kombinace, která je spojována s nižším rizikem srdečního onemocnění. Studie byla vypracována na 9 600 Američanech, kteří na jejím počátku neměli srdeční onemocnění. Během let trvání studie bylo u 1 800 z nich diagnostikováno srdeční onemocnění.

Archives of Internal Medicine 2001;161:2573-2578

Produkty BIO e-shopu COUNTRY LIFE, o kterých se psalo v tomto článku: