Cizrna | Prameny zdraví

Cizrna

Díky svým významným terapeutickým vlastnostem je cizrna potravinou vhodnou pro lidi žijící v současném uspěchaném světě. Pomáhá snižovat cholesterol, předcházet zácpě a posilovat nervovou soustavu.

Cizrna

Rubrika: Luštěniny | Typ článku: Encyklopedie

Cizrna dodává tělu mnoho energie (360 kcal/100 g) a je zdrojem nejdůležitějších živin (neobsahuje jen vitamin B12, který chybí ve všech druzích rostlinných potravin). Dokonce se v ní nachází i malé množství provitaminu A a vitaminu C a E. Ostatní živiny obsahuje v přiměřeném množství.

Cizrna dodává významné množství bílkovin, které je stejné nebo větší než v mase či vejcích, ale menší než u jiných luštěnin bohatých na proteiny, jako např. čočka, sója nebo fazole.

Cizrna je velmi bohatá na sacharidy, mezi nimiž je nejvíce zastoupen škrob. Ten se během trávení pomalu mění na glukózu, ale musí se dobře rozžvýkat a promísit se slinami.

Tuky jsou zastoupeny v cizrně podstatně více než u čočky nebo fazole, ale méně než u sóji. Většina z těchto tuků jsou polynenasycené.

Cizrna je dobrým zdrojem vitaminů B2 a B6 a také kyseliny listové, která se podílí na správné funkci nervové soustavy a snižování rizika infarktu myokardu. Sto gramů cizrny tělu dodá skoro trojnásobek DDD této živiny.

Z minerálů stojí za zmínku hlavně železo (téměř třikrát více než v mase), fosfor, draslík, hořčík (115 mg/100 g), vápník (105 mg/100 g) a zinek.

Cizrna je téměř plnohodnotná potravina, která má správný poměr živin. Proto ji lze jíst jako hlavní chod.

Cizrna obsahuje menší množství vysoce kvalitních (mononenasycených a polynenasycených) tuků, které pomáhají při snižování hladiny cholesterolu v krvi. Vláknina cizrny zase zabraňuje jeho vstřebávání z jiných potravin (cizrna neobsahuje žádný cholesterol). Díky těmto vlastnostem se konzumací cizrny zlepšuje stav arterií a dá se jí předcházet arterioskleróze se všemi jejími projevy, včetně infarktu myokardu.

Vláknina v cizrně přirozeným způsobem stimuluje peristaltiku střev a posouvá stolici dolní částí trávicího traktu.

Cizrna se doporučuje zvláště těm, kdo trpí stresem a depresí. Tato luštěnina je ideální pro těhotné ženy, protože je bohatá na kyselinu listovou, která chrání plod před vrozenými vadami nervové soustavy. Dále má vysoký obsah proteinů, železa a jiných minerálů.

Přestože někteří specialisté na výživu tvrdí, že rostlinná potrava je chudá na zinek, 100 g cizrny obsahuje více zinku (3 mg) než stejné množství masa (3 mg). Cizrna, čočka a sója jsou výbornými zdroji zinku.

Nejběžnější způsob přípravy cizrny je vařením. Vařená cizrna se může použít do polévek a jako příloha k dušenému masu nebo se dá kombinovat s rýží. Pečená v troubě nebo smažená cizrna je hůře stravitelná, protože se část škrobu stane odolnou vůči žaludečním šťávám.

Cizrnná mouka je velmi rozšířená v Indii, kde se z ní vyrábí např. falafel.

Dr. George D. Pamplona-Roger, z knihy „Encyklopedie léčivých potravin“. Vydalo nakladatelství Advent-Orion.

Počet přečtení: 23 855 Datum: 21. 1. 2009