Vím, že pro udržení kostí a kloubů v dobrém stavu je důležitá i pohybová aktivita. Chcete naznačit, že někteří lidé to mohou s cvičením i přehánět a způsobit si tak osteoartritidu? Jaké druhy pohybu byste mi mohl doporučit? | Prameny zdraví

Vím, že pro udržení kostí a kloubů v dobrém stavu je důležitá i pohybová aktivita. Chcete naznačit, že někteří lidé to mohou s cvičením i přehánět a způsobit si tak osteoartritidu? Jaké druhy pohybu byste mi mohl doporučit?

Fyzické zatížení bývá skutečně mnohdy až příliš velké – a klouby, kosti, okolní svaly i šlachy tím trpí. Zraněními kolen a kotníků jsou notoricky známí fotbalisté, basketbalisté i běžci. Tenisté mívají vracející se bolesti zad, lokte a zápěstí.

Vím, že pro udržení kostí a kloubů v dobrém stavu je důležitá i pohybová aktivita. Chcete naznačit, že někteří lidé to mohou s cvičením i přehánět a způsobit si tak osteoartritidu? Jaké druhy pohybu byste mi mohl doporučit?

Rubrika: Artritida | Typ článku: Rady lékaře

V pozdějším věku může tak osteoartritida trápit i mnohého člověka, který dbal na své zdraví a dělal to nejlepší, co uměl, aby si je za svého mládí udržoval.

K dalšímu případu nadměrného opotřebení dojde, když při napravování zlomené kosti nebyl nejbližší kloub dobře usazen. Takový kloub, vzhledem k nadměrnému zatížení způsobenému nesprávným vyrovnáním, brzy začne vykazovat známky osteoartritidy.

Na kloubní povrch neústí žádné krevní cévy. Kyslík a další nepostradatelné živiny jsou do kloubu přiváděny z nejbližší krevní cévy nepřímo, prostřednictvím kloubní tekutiny, která je vylučována okolními tkáněmi. Pohyb kloubu napomáhá cirkulaci této tekutiny. Cvičení je prospěšné, protože zajišťuje dostatečný pohyb tekutiny okolo kloubů.

Prospěšný je takový pohyb, při kterém se procvičí všechny části těla, zejména klouby, a nedojde k jejich poškození. Při vašem stavu bych vám doporučil, abyste zkusila chůzi, jízdu na kole, tancování anebo plavání. Najděte si něco, co se vám bude líbit, takže v tom vytrváte. Cvičte jenom tak dlouho, dokud se bolest nezačne zhoršovat; pokud se cítíte další den hůře, pak již nebyla cvičební dávka prospěšná.

Dr. John A. McDougall, odborník na prevenci a léčbu civilizačních chorob

Počet přečtení: 2 317 Datum: 15. 1. 2009