Pokud jedení ryb způsobuje, že moje hladina cholesterolu zůstává zvýšená, jak to, že jsem slyšel, že konzumování ryb je dobrou prevencí srdečního onemocnění? Nebylo by dobré, aby moje strava obsahovala více ryb? | Prameny zdraví

Pokud jedení ryb způsobuje, že moje hladina cholesterolu zůstává zvýšená, jak to, že jsem slyšel, že konzumování ryb je dobrou prevencí srdečního onemocnění? Nebylo by dobré, aby moje strava obsahovala více ryb?

Jak jsme si už řekli, lidé, kteří jedí ryby, mají v podstatě stejné hodnoty krevního cholesterolu jako lidé, kteří jedí jiné maso. Když však jíme větší množství ryb, dochází ke snížení hladiny krevních tuků, triglyceridů.

Pokud jedení ryb způsobuje, že moje hladina cholesterolu zůstává zvýšená, jak to, že jsem slyšel, že konzumování ryb je dobrou prevencí srdečního onemocnění? Nebylo by dobré, aby moje strava obsahovala více ryb?

Rubrika: Cholesterol | Typ článku: Rady lékaře

Nižší hladina triglyceridů skutečně znamená pro zdraví určitý prospěch. Někteří vědci připisují nižší riziko srdečního onemocnění nižším hladinám triglyceridů. Jiní nejsou o tomto efektu zcela přesvědčeni. Složkou, která snižuje hladinu triglyceridů, jsou zřejmě oleje, které se v rybím mase nacházejí.

Polynesaturované rostlinné oleje získávané ze semen, jako jsou kukuřice či světlice barvířská, tento účinek na snižování krevních triglyceridů nemají. Tyto rostlinné oleje vedou naopak k vzestupu triglyceridů. Tuky v rybích olejích mají speciální chemickou strukturu, která se nachází rovněž v některých částech rostlinných buněk, ale ne v semenech rostlin.

Strava s nízkým obsahem všech typů tuku, tedy strava založená na rostlinných potravinách, působí při snižování krevních triglyceridů stejně účinně jako ryby a rybí oleje. Čistý rybí olej nejenom sníží hladinu triglyceridů v krvi, ale, na rozdíl od rybího masa, sníží i hladinu cholesterolu. Někteří lékaři se domnívají, že lidé s vysokou hladinou triglyceridů a cholesterolu v krvi nebudou ochotni přijmout jako řešení svých zdravotních problémů nutnost konzumace stravy s nízkým obsahem tuku. Proto navrhují jako schůdnější alternativu zařazovat denně do stravy ryby s vysokým obsahem tuku anebo rybí olej.

Hlavní důvod, proč se jedení ryb a pravděpodobně i konzumace rybího oleje dává do souvislosti s nižším rizikem nemocí srdce a cév, se nevztahuje k jejich účinku na cholesterol či triglyceridy, ale spíše ke způsobu, jakým ovlivňují tendenci krve vytvářet v cévách sraženiny. Tyto sraženiny hrají samozřejmě roli při většině srdečních záchvatů. Některé tučné ryby obsahují značné množství polynesaturovaného tuku, který se nazývá eikosapentaenová kyselina, zkráceně EPA. Tento tuk má tendenci „zřeďovat“ krev, a to tím, že snižuje přilnavost elementů krevní srážlivosti, kterým se říká krevní destičky. Tato vlastnost tučných ryb může být nejlepším vysvětlením nízkého výskytu srdečních záchvatů u Eskymáků, kteří konzumují maso i velké množství ryb.

Některé údaje svědčí o tom, že rybí oleje, ať už v čisté formě anebo v podobě tučných ryb, mohou zpomalovat rozvoj aterosklerózy i tím, že snižují aktivitu krevních destiček a bílých krvinek. Tyto dvě složky krve zřejmě napomáhají růstu svalových buněk ve stěně cévy během rozvoje aterosklerózy. Rybí tuky mohou i tímto způsobem zpomalovat proces tvorby plaků.

Dr. John A. McDougall, odborník na prevenci a léčbu civilizačních chorob

Počet přečtení: 4 661 Datum: 13. 1. 2009