Oves | Prameny zdraví

Oves

V některých středoevropských zemích dávají lidem trpícím nervozitou nebo nespavostí do postelí matrace plněné senem z ovsa. Je pravděpodobné, že tato tradice má racionální základ, protože oves obsahuje alkaloid, který uklidňuje nervovou soustavu.

Oves

Rubrika: Obilniny | Typ článku: Encyklopedie

Oves je obilí nejbohatší na živiny. Obsahuje přibližně dvakrát více tuků než pšenice, více proteinů a sacharidů. Je velmi bohatý na fosfor, železo (více než maso) a vitamin B1.

Nejvíce zastoupenou živinou v ovsu jsou sacharidy, které se díky struktuře zrna lehce asimilují a pomalu vstřebávají. Z toho důvodu oves dokáže tělu poskytnout zásobu energie na několik hodin. V ovsu se nachází v malém množství i fruktóza. Její předností je, že k vniknutí do buněk nepotřebuje inzulin. To je důvod, proč se oves doporučuje zejména diabetikům.

Oves obsahuje rozpustnou vlákninu, což je druh sacharidů s rosolovitou konzistencí a schopností zadržovat vodu, která mastí a změkčuje trávicí trakt. Proto lze oves využít jako doplněk léčby gastritidy a kolitidy.

Rostlinná vláknina se nachází především na povrchu zrna a obsahují ji i celozrnné vločky. Dá se jíst též samostatně ve formě ovesných otrub. Její hlavní složkou je betaglukan, rozpustný derivát celulózy. Má mírný projímavý účinek, ale především snižuje hladinu cholesterolu, a to tím způsobem, že vstřebává a odstraňuje ze střev žlučové kyseliny, které spolupracují na produkci cholesterolu v těle.

Oves je bohatý na lehce stravitelné proteiny, které sice obsahují všechny důležité aminokyseliny, ale ne v optimálním poměru. Zatímco lysinu a threoninu není dostatek, množství methioninu je nadbytečné. Na druhé straně luštěniny (cizrna, čočka nebo fazole) jsou bohaté na lysin a threonin, ale jsou chudé na methionin. Proto je dobré oves kombinovat s luštěninami.

Oves obsahuje avenasterol, což je fytosterol, rostlinná látka podobná cholesterolu. Zabraňuje vstřebávání cholesterolu ve střevech, čímž pomáhá snižovat jeho hladinu v krvi.

Lecitin, fosfolipid, kterého je v ovsu malé množství, příznivě ovlivňuje funkci nervové soustavy a přispívá ke snižování hladiny cholesterolu v krvi.

I když je oves bohatý na tuky, nemusí se mu vyhýbat ani ti, kdo potřebují snížit hladinu cholesterolu v krvi. Díky velké nutriční hodnotě a lehké stravitelnosti představuje oves jednu ze základních potravin lidské stravy. Uděláme dobře, když ho budeme konzumovat každý den.

Oves dodává nejdůležitější živiny pro správnou funkci neuronů: glukózu (uvolňuje se ze škrobu), mastné kyseliny, fosfor, lecitin a vitamin B1. Všechny tyto látky mají posilňující účinek a zlepšují duševní výkonnost. Oves dále obsahuje i malé množství netoxického alkaloidu aveninu, který působí jako slabé sedativum.

Pravidelná konzumace ovsa v jakékoliv formě včetně ovesné vody se doporučuje při nervozitě, únavě či psychické vyčerpanosti, nespavosti a depresi. Měli by ho konzumovat studenti, a to zejména ve zkouškovém období.

Díky tomu, že oves obsahuje rozpustnou vlákninu, mají ovesné vločky zvláčňující účinek a ulehčují trávení. Uvařené v mléku nebo v zeleninovém vývaru pomáhají při gastritidě, při žaludečních a dvanácterníkových vředech nebo při střevních nemocech, jako např. při divertikulóze (mnohonásobné vychlípenině v tlustém střevě), kolitidě zapříčiněné mikroorganismy, toxiny, léky nebo reakcí na určité potraviny.

Celiakii (porucha střevního vstřebávání) způsobuje alergie na gliadin, protein, který se nachází v glutenu pšenice a jiných obilnin. Jejími symptomy jsou silný průjem a podvyživenost. Vědecké studie prokázaly, že oves obsahuje jen malé množství gliadinu a lidé trpící celiakií ho mnohdy konzumují bez problémů.

Diabetici dobře snášejí vysoké množství sacharidů obsažených v ovsu, pokud ho jedí ve formě celozrnných vloček i s otrubami. Je to dáno tím, že celozrnné vločky obsahují fruktózu, a zejména betaglukan, který se nachází především v ovesných otrubách. Betaglukan je druh rozpustné rostlinné vlákniny, která podle studie Ministerstva zemědělství USA u diabetiků během trávení zvyšuje toleranci glukózy uvolněné ze škrobu ovsa.

Struktura tuků v ovsu pomáhá snižovat hladinu cholesterolu. K tomu přispívá betaglukan, který ve střevech zachycuje a likviduje žlučové soli, z nichž si tělo cholesterol vyrábí. Jsou-li tedy tyto látky vyloučeny se stolicí, sníží se i vnitřní produkce cholesterolu. Protože tuto skutečnost potvrdily četné studie, doporučuje se konzumovat větší množství celozrnného ovsa i s otrubami všem, kteří mají zvýšenou hladinu cholesterolu v krvi.

Pravidelnou konzumací ovsa, nejméně jednou denně v jakékoliv formě, se dosahuje velmi dobrých výsledků při prevenci a léčbě arteriosklerózy a hypertenze.

Nejlepší způsob, jak jíst oves a získat z něj všechny živiny, je v podobě vloček. Vločky se mohou vařit v mléku či zeleninovém vývaru. Ovesné vločky uvařené v mléku, podávané s s medem a kousky jablek nebo banánů tvoří výborné snídaně pro děti, mládež, sportovce a těhotné či kojící ženy. Mouka nebo krém se přidávají do polévek a dětských jídel.

Ovesný vývar získáte tak, že v jednom litru vody povaříte dvě polévkové lžíce ovsa. Oves přecedíte a vodu osladíte medem. Vývar můžete pít po celý den. Ovesný vývar posilňuje nervovou soustavu. Doporučuje se především v případě nervozity a arteriální hypertenze.

Ovesná kaše: Připravuje se takto. 4 lžíce ovesných vloček namočíte na 24 hodin do vody. Ty pak přidáte do vroucí vody a 15 minut je povaříte na mírném ohni. Kaši podávejte s medem a můžete ji zředit mlékem.

Ovesné vločky jsou spolu s jiným obilím, mandlemi, lískovými oříšky, rozinkami atd. jednou z hlavních surovin v müsli.

Dr. George D. Pamplona-Roger, z knihy „Encyklopedie léčivých potravin“. Vydalo nakladatelství Advent-Orion.

Počet přečtení: 15 553 Datum: 21. 1. 2009