Někde jsem četla, že diabetici by se měli vyhýbat mrkvi a bramborám, protože tyto potraviny rychle zvedají hladinu krevního cukru. Je to pravda? | Prameny zdraví

Někde jsem četla, že diabetici by se měli vyhýbat mrkvi a bramborám, protože tyto potraviny rychle zvedají hladinu krevního cukru. Je to pravda?

Nedávno proběhl výzkum, při kterém vědci měřili rychlost vstřebávání různých druhů sacharidů do těla. Výsledky byly pro mnohé překvapivé a zmateční. Například stolní cukr má být ve skutečnosti pomaleji a neúplněji vstřebáván než mrkev či brambory.

Někde jsem četla, že diabetici by se měli vyhýbat mrkvi a bramborám, protože tyto potraviny rychle zvedají hladinu krevního cukru. Je to pravda?

Rubrika: Cukrovka | Typ článku: Rady lékaře

Zdá se, že druh sacharidů, včetně dalších vlastností rostlinné stravy, převáží v tomto případě nad schopností vlákniny zpomalovat absorpci do střevní stěny. Význam této reakce hladiny krevního cukru na příjem různých potravin je v současné době neznámý.

Rychlost a úplnost vstřebávání daného druhu sacharidu se zdají být nicméně při rozvoji a léčení diabetu méně významným faktorem. Účelem přítomnosti cukru v potravě je ostatně vstoupit do těla tak rychle, tak úplně a tak bezpečně, jak jen to je možné – aby mohl být zužitkován pro životodárnou energii. Můžete si být jista, že příroda neudělala při vytváření mechanismu vstřebávání střevy u člověka žádnou chybu.

Snad nejlepší příklad zmatků vyvolaných tímto novým objevem pochází ze studie účinků požívání zmrzliny na diabetiky, jejichž onemocnění vzniklo v dětství. Vzhledem k tomu, že po snědení tohoto dezertu nastala pouze nevýrazná změna hladiny krevního cukru, autoři jedné studie z nedávné doby došli k závěru, že zmrzlina by měla být zahrnuta do stravy diabetiků. Před těmito závěry vás musím varovat. Výběr potravin má být založen na jejich výživné hodnotě, ne na volání našich chuťových pohárků. Neměli bychom udělat tu chybu, že bychom uvěřili, že cukr a strava s vysokým obsahem tuku, jako např. zmrzlina, které jsou současně zdrojem tzv. prázdných kalorií, jsou pro nás prospěšné. Naopak. Bez ohledu na rychlost vstřebávání jsou tím nejlepším pro naše zdraví škroby, zelenina a ovoce – se svým štědrým obsahem bílkovin, vlákniny, vitaminů a minerálů a absencí škodlivých příměsí.

Dr. John A. McDougall, odborník na prevenci a léčbu civilizačních chorob

Počet přečtení: 3 639 Datum: 14. 1. 2009