Nadměrná spotřeba živočišných bílkovin vede k předčasné pubertě | Prameny zdraví

Nadměrná spotřeba živočišných bílkovin vede k předčasné pubertě

U žen je riziko vzniku deprese v pozdějším věku spojeno s časným nástupem puberty. U dívek, které jsou uprostřed pubertální fáze vývoje ve věku jedenácti let a méně, je riziko vzniku deprese vyšší. Riziko rozvoje příznaků deprese v období adolescence a dospělosti je dvakrát vyšší než u ostatních dívek. 

Nadměrná spotřeba živočišných bílkovin vede k předčasné pubertě

Rubrika: Zdraví dětí | Typ článku: Poradna pro duševní zdraví

Načasování puberty přestalo být záhadou, protože dnes už známe mnohé faktory, které ovlivňují věk, kdy dívky vstoupí do plodného období. Nižší množství živočišných bílkovin ve stravě, zvláště v období dospívání, způsobuje pozdější nástup puberty.

Nejnovější studie, do které bylo zapojeno 67 bílých Američanek, vypovídá, že problémem je vysoké množství živočišných bílkovin v potravě. Vyšší příjem živočišných bílkovin ve věku od tří do pěti let způsobuje časný nástup první menstruace. Pro porovnání: dívky, které dostaly první menstruaci mnohem později, konzumovaly ve věku tří až pěti let více rostlinných bílkovin. Zrychlený růst v pubertě byl zaznamenán u dívek, které přijímaly větší podíl tuků mezi prvním a druhým rokem života a živočišných bílkovin mezi šestým a osmým rokem.

Jistě, příliš časný nástup první menstruace s sebou nese i jiné fyzické a sociální problémy: zvyšuje pravděpodobnost otěhotnění „náctiletých“ a značně zvyšuje riziko vzniku rakoviny prsu. Zvyšuje také riziko rozvoje panické poruchy a poruch příjmu potravy u těchto dívek.

Jsou to jednoznačná fakta, která by měla vést obyvatele západní polokoule k tomu, aby přehodnotili svůj vztah k potravinám s vysokým obsahem živočišných bílkovin. Také další důkazy potvrzují, že Američané v průměru konzumují příliš velké množství proteinů obsažených v mase a v mléčných produktech.

Předpoklad, že strava s vysokým podílem bílkovin může vyvolat příznaky deprese u dospělých, vznikl na základě některých vědeckých důkazů. Jak jsem se již zmínil, tryptofan je ve stravě nezbytný k „výrobě“ serotoninu, který následně pomáhá při prevenci či dokonce při léčbě deprese. Aminokyseliny, jako jsou: tyrozin, valin, izoleucin, leucin, fenylanin a další, které najdeme v živočišných bílkovinách, soutěží s tryptofanem při postupu z cév do tkání mozku.

Výzkumy z Milánské univerzity v Itálii měřily a zkoumaly poměr tryptofanu k těmto pěti jmenovaným aminokyselinám v krevním řečišti. Vědci zjistili, že čím je poměr nižší, tím vyšší je riziko vzniku deprese a dalších psychických onemocnění. Výzkum možná jednou v budoucnu potvrdí, že právě poměr uvedených aminokyselin v potravě určuje jeho účinek na psychiku.

Navíc, vyšší přísun bílkovin může mít kromě vyvolání časné puberty i další nepřímé účinky na depresi. Strava s vysokým obsahem proteinů (i bez přítomnosti dalších komplikujících faktorů) zvyšuje riziko výskytu rakoviny prsu dokonce i tehdy, je-li puberta opožděná.

Další chronické nemoci, jako je rakovina prostaty, ledvinové kameny, osteoporóza a další, mají také souvislost se zvýšeným příjmem živočišných bílkovin. Tato, ale i další chronická somatická onemocnění reálně zvyšují riziko propuknutí deprese. Pokud se udržujeme v dobrém fyzickém stavu, snižujeme riziko deprese. Dlouhodobé vyhýbání se potravinám s vysokým obsahem proteinů může pomoci úspěšně zvládnout depresi a zvýšit počet zdravých lidí.

Ukázka z knihy dr. Neila Nedleyho „Život bez deprese“, kterou lze objednat na adrese www.a-o.cz.

Počet přečtení: 3 318 Datum: 18. 4. 2009