Brokolice | Prameny zdraví

Brokolice

Pěstování brokolice se v posledních letech několikanásobně zvýšilo, a to jak v Evropě, tak i v Americe. Fakt, že se jí konzumuje více než květáku, je zřejmě zapříčiněn tím, že brokolice nezpůsobuje tak silné nadýmání a má jemnější chuť.

Brokolice

Rubrika: Zelenina | Typ článku: Encyklopedie

Z brukvovité zeleniny patřící do čeledi Cruciferae je brokolice jednou z nejbohatších na proteiny, vápník, provitamin A (betakarotén) a vitamin C. Je bohatá i na draslík, ale chudá na sodík. Obsahuje antikarcinogenní siřičité fytochemikálie.

Pro svůj nízký obsah kalorií a tuků a především pro optimální poměr sodíku a draslíku je brokolice velmi vhodnou potravinou pro lidi se srdečním selháním ve všech stadiích. Pomáhá při vylučování nadbytečných tekutin zadržovaných v organismu a usnadňuje činnost oběhové soustavy a srdce.

Navzdory tomu, že brokolice není bohatá na kalorie a cukr, vyvolává pocit sytosti; je tedy vhodnou potravinou pro obézní lidi a diabetiky.

Díky tomu, že brokolice obsahuje velké množství betakarotenu (provitaminu A) a fytochemikálií, patří spolu s ostatními druhy brukvovité zeleniny mezi silně antikarcinogenní potraviny. Tento fakt potvrdily i seriózní vědecké výzkumy.

Všechna zelenina z čeledi Cruciferae obsahuje fytochemikálie, látky rostlinného původu, které člověka chrání před kardiovaskulárními chorobami a rakovinou.

Upravuje se podobně jako květák. Měla by se co nejméně vařit, aby nedošlo ke ztrátě cenných látek. Její měkké stonky se mohou jíst syrové v salátech, připravené v páře nebo vařené. Svojí jemnou chutí připomínají chřest.

Dr. George D. Pamplona-Roger, z knihy „Encyklopedie léčivých potravin“. Vydalo nakladatelství Advent-Orion.

Počet přečtení: 5 879 Datum: 21. 1. 2009