Slovo rakovina nahání strach. Tato lekce vám chce pomoci lépe pochopit, co je rakovina, a seznámit vás s výsledky výzkumů, které dokládají, že změnou životního stylu se dá riziko onemocnění rakovinou značně snížit.
Rakovina (též označovaná jako nádorové onemocnění) je nemoc, při níž se buňky v těle nekontrolovaně rozmnožují. Většina rakovinových onemocnění se vyskytuje ve formě nádoru. Nádor je nově vzniklá tělesná tkáň, která nemá žádnou další funkci a tělu k ničemu nepřispívá. Některé nádory jsou benigní, což znamená, že nemetastazují (nešíří se nekontrolovaně v těle).
Ke zjištění, zda je nádor maligní či benigní, lékaři používají tzv. biopsii, odebrání a rozbor malého kousku tělesné tkáně. Pomocí jehly se z těla odebere vzorek tkáně. Tento zákrok se provádí ambulantně. Jiné formy biopsie vyžadují chirurgický zákrok.
V buňce dojde ke genetickým změnám či mutacím, jejichž následkem se buňka začne opakovaně reprodukovat.
Reprodukce buněk je nepřiměřená, protože není jako u zdravých buněk řízena potřebami těla, ale je zcela nezávislá.
Buňky se nevyvíjejí a nedělí běžným způsobem (jedná se o anaplazii, rozpad buněk na nižší formy).
Rakovinotvorné zárodky se šíří krví nebo lymfatickým systémem a usazují se v nejrůznějších částech těla.
Je lékařsky doloženo, že následující faktory vám pomohou snížit riziko rakoviny:
Dvě věhlasné instituce, The World Cancer Research Fund a The American Institute for Cancer Research, vydaly zprávu o souvislostech mezi skladbou stravy a rakovinou, která obsahuje doporučení, jak pomocí stravy předcházet rakovině. Tato zpráva je obsáhlá jako telefonní seznam velkých měst a zahrnuje na 4 000 nejnovějších vědeckých prací od více jak stovky světově proslulých vědců. Informace obsažené v této lekci vycházejí z práce, jež nese název Food, Nutrition and the Prevention of Cancer: a Global Perspective (Strava, výživa a prevence rakoviny - celkový pohled).
Rakovina plic je hlavní příčinou úmrtí na rakovinová onemocnění na světě. Způsobuje ji především kouření. Riziko onemocnění rakovinou plic můžete značně snížit tím, když se rozhodnete nekouřit. K prevenci rakoviny dále významně přispívá strava bohatá na zeleninu a ovoce. Karotenoidy, přírodní látky obsažené v ovoci a zelenině, jsou pravděpodobně původci tohoto žádoucího efektu. Pokud ovšem kouříte, měli byste vědět, že ani strava bohatá na zeleninu a ovoce nedokáže vyvážit škodlivé účinky kouření.
Nejčastějším typem rakoviny, která postihuje ženy, je vedle rakoviny kůže, rozšířené zejména v Austrálii, rakovina prsu. Riziko onemocnění tímto typem rakoviny se zvyšuje nárůstem váhy v dospělosti, faktory souvisejícími s ženským reprodukčním ústrojím a nepříznivou rodinou anamnézou. Pravidelný pohyb má blahodárné účinky. Také strava bohatá na ovoce a zeleninu riziko snižuje.
Výzkumy ukázaly, že pití alkoholu (dokonce i v malých dávkách) pravděpodobnost výskytu tohoto onemocnění značně zvyšuje. Proto by mělo být zcela vyloučeno.
Je třetí největší příčinou úmrtí mužů v důsledku onemocnění rakovinou. Doposud nejsou známy žádné spojitosti mezi rakovinou prostaty a výživou. Nicméně se má za to, že zelenina snižuje její riziko. Naopak zvýšená konzumace tuku (zejména živočišného a toho, jenž obsahuje mastné nasycené kyseliny), červeného masa a mléčných výrobků pravděpodobnost rizika vzniku rakoviny prostaty zvyšuje.
Rakovina tlustého střeva a konečníku (kolorektální karcinom) patří mezi závažné a nejčastěji se vyskytující maligní onemocnění ve střední i západní Evropě. Naše republika má ve statistikách výskytu a úmrtí na toto onemocnění prioritní postavení. Dobrou zprávou je, že rakovině střev se dá ze 70 % předejít zdravým životním stylem. Je vědecky podloženo, že tělesné cvičení a zvýšená konzumace zeleniny mají preventivní účinek, zatímco pití alkoholu a častá konzumace červeného masa riziko zvyšují.
Rakovina kůže je především způsobena nadměrným působením slunečního ultrafialového záření na pokožku. Nízké procento případů je vyvoláno dehtem, arzenem a radioaktivními látkami. Existuje úzká spojitost mezi opakovaným spálením při opalování v dětství a vznikem rakoviny v pozdějším věku. Proto je velmi důležité chránit děti před popáleninami od slunce.
Rakovině kůže předejdete tak, že se nebudete nadměrně vystavovat slunečnímu záření. Pokud jste v létě delší dobu venku, nezapomeňte se natřít opalovacím krémem a použít pokrývku hlavy. Při každém opalování se zvyšuje nebezpečí výskytu rakoviny kůže.
Níže uvádíme několik stravovacích doporučení, která lze aplikovat od druhého roku života. Informace vycházejí ze zprávy Světového fondu pro výzkum rakoviny (World Cancer Research Fund).
Usilujte o to, aby se vaše strava skládala zejména z potravin rostlinného původu. Jezte hodně ovoce, zeleniny, luštěnin, celozrnného pečiva, těstovin a rýže. Rostlinná strava je nesmírně důležitá, neboť tělo zásobuje vlákninou, vitaminy, minerály a biologicky ochrannými látkami, které se nazývají fytochemikálie. Ty zajišťují účinnou ochranu proti rakovině.
Snažte se, abyste nebyli příliš hubení ani netrpěli nadváhou. Dbejte na to, abyste v dospělosti nepřibrali více než 5 kg. Výzkumy ukázaly, že lidé, kteří se stravují vegetariánsky, jsou štíhlejší než průměrná populace. Dále je u nich menší nebezpečí onemocnění rakovinou.
Máte-li sedavé zaměstnání, věnujte každý den jednu hodinu rychlé chůzi a jednu hodinu týdně nějakému dynamickému cvičení. Pravidelný pohyb spolu se zdravou výživou mají pozitivní vliv na naše zdraví. Je doloženo, že působí preventivně proti rakovině tlustého střeva - a může pomoci zabránit vzniku rakoviny prsu a plic.
Pokuste se denně sníst 5 a více porcí* různých druhů zeleniny a ovoce. V současné době se doporučuje jíst zejména syrovou a tmavozelenou zeleninu, cibulovitou zeleninu, mrkev, rajčata a citrusové plody. Nic z toho by však nemělo z vašeho jídelníčku vyřadit jiné druhy ovoce a zeleniny. Sníte-li denně několik druhů nejrůznějšího ovoce a zeleniny, poskytnete svému tělu dostatek obranných látek.
Denně se snažte sníst 7 a více porcí* nejrůznějších potravin z obilovin, luštěnin, kořenové a hlízovité zeleniny. Omezte konzumaci cukrů.
WHO uvádí, že pití alkoholu tělu neprospívá. Pokud však chcete alkohol pít, nepijte ho více než dvě sklenky denně. Je přesvědčivě doloženo, že alkohol zvyšuje nebezpečí rakoviny ústní dutiny, hltanu, hrtanu, jícnu a jater a existují hypotézy, že zvyšuje i nebezpečí rakoviny tlustého střeva, prsu a konečníku. Je zajímavé, že toto nebezpečí je ještě vyšší u těch, kdo nejen pijí, ale i kouří!
Pokud jíte červené maso, neměli byste ho sníst více než 80 g denně. Nahraďte jej raději masem rybím, drůbežím nebo zvěřinou. Zpráva uvádí, že strava bohatá na červené maso (hovězí, vepřové, jehněčí) zvyšuje nebezpečí vzniku rakoviny tlustého střeva a možná i vznik rakoviny prsu, slinivky břišní, prostaty a ledvin. Je tedy velmi moudré konzumaci masa omezit či se jí zcela vyhnout.
Omezte tučná jídla, a to především ta, která jsou živočišného původu. Střídmě používejte rostlinné oleje a dávejte přednost těm, jež obsahují mononesaturované kyseliny, jako např. olivový olej. Rostlinné tuky a oleje jsou vhodnější, zejména jsou-li ve své přirozené tekuté podobě, a ne chemicky ztužované (hydrogenované). Díky blahodárnému vlivu na kardiovaskulární systém je lépe dát přednost mononesaturovaným tukům. Výsledky mnohých výzkumů z poslední doby naznačují, že tyto tuky nezvyšují nebezpečí vzniku rakoviny.
Omezte slaná jídla a používání kuchyňské soli. Nahraďte ji bylinkami a nízkosodíkovou solí s obsahem jódu. Kupujete-li polotovary, vybírejte si ty, které mají snížený obsah soli.
Jídla, která se rychle kazí, skladujte tak, aby neplesnivěla. Vařená jídla a čerstvé potraviny (např. mléko) dávejte do ledničky nebo do mrazničky. Jsou-li skladovány při pokojové teplotě, je velké nebezpečí, že budou napadeny bakteriemi.
Nejezte připálená jídla. Uzené či na přímém ohni opékané či grilované maso jezte pouze příležitostně. Při opékání tuk odkapává na hořící uhlíky, kde se chemicky změní a vypařuje v podobě plynu obsahujícího benzopyren, který stoupá a prostupuje pečené maso. Benzopyren je hlavním karcinogenem obsaženým i v tabákovém kouři. Odhaduje se, že sníst asi půl kilogramu masa pečeného na rožni přináší stejné množství benzopyrenu jako vykouření 200 cigaret. Duste, vařte, pečte. Hotová jídla ohřívejte v mikrovlnné troubě. Omezte grilování, smažení a rožnění, zvláště k přípravě masa.
Okamžitá reakce po zpozorování varovného signálu je důležitá, protože největší naděje na vyléčení je tehdy, není-li rakovinné bujení rozšířeno do více částí těla.
Současné léčebné metody mohou vyléčit tři ze čtyř případů rakoviny, pokud je léčena v počátečním stadiu.
- a zjistíte, že máte statistiku na své straně.
Můžete se vyhnout nepříteli, o němž víte, kde se nachází.
(Viz 7. lekce. )
jehož zásady jsou popsány v této a 2. lekci. K tomu přidejte životní styl doporučovaný v celém Kurzu zdraví a životního stylu a podaří se vám vybudovat takový imunitní systém, který dokáže rakovině nejen zabránit, ale pomáhá ji i léčit.
Více o možnostech studia korespondenčních kurzů na adrese www.skk.cz.
22.05.2012 00:00 Rubrika: Náš mozek
22.05.2012 00:00 Rubrika: Vitamíny a minerály
21.05.2012 00:00 Rubrika: Alergie
21.05.2012 00:00 Rubrika: Přírodní léčba
20.05.2012 00:00 Rubrika: Infekční nemoci
19.05.2012 00:00 Rubrika: Lidé a vztahy