Rubrika: Nemoci močových cest  |  Typ článku: Články  |  11.01.2010 00:00

Populární diety mohou způsobovat ledvinové kameny a ztrátu kostní hmoty

Diety s nízkým obsahem uhlohydrátů a s vysokým obsahem bílkovin mohou mít sice za následek rychlý úbytek váhy, nové poznatky však ukazují, že tyto populární diety představují současně velké riziko výskytu ledvinových kamenů a ztráty kostní hmoty.

Vědci krmili účastníky studie po dva týdny běžnou stravou, poté jim po dobu dalších dvou týdnů podávali velmi omezenou stravu, která obsahovala jen trochu zeleniny (ale žádné ovoce) a celkově méně než 20 gramů uhlohydrátů. Program zahrnoval i pravidelnou chemickou analýzu moči.

Hladina močového citrátu klesala skoro o 50 procent za den v průběhu omezené fáze, když se však účastníci studie vrátili k normálnější stravě, do značné míry se rychle přiblížila k původním hodnotám. Současně vzrostla během omezené fáze o téměř 100 procent hladina kyseliny.

Podle vědců tyto výsledky ukazují, že dieta s nízkým obsahem uhlohydrátů a vysokým obsahem bílkovin zvyšuje riziko vzniku ledvinových kamenů a přispívá zřejmě i ke ztrátám kostní hmoty.

University of Texas Southwestern Medical Center