Rubrika: Náš mozek | Typ článku: Poradna pro duševní zdraví | 15.04.2009 01:00
Rybí tuk se všeobecně pokládá za zdraví prospěšný. Obsahuje důležitý lipid, který se v hojnosti nachází v tukových tkáních studenovodních ryb. Je to obměna kyseliny „omega-3“ (označení používané k vyjádření její konkrétní chemické struktury).
Mastné kyseliny omega-3 mají velmi příznivé účinky na organizmus, a to počínaje prevencí kardiovaskulárních nemocí až po protizánětlivé účinky. Díky jejich významnému vlivu na psychické zdraví si zasluhují naši pozornost.
Mastné kyseliny omega-3 jsou velmi důležité při snižování rizika vzniku deprese. Pozoruhodný je vztah k inteligenčnímu kvocientu.
Některé nedávné studie se zaměřily na vývoj dětského mozku. Zjistilo se, že mastné kyseliny omega-3 jsou nepostradatelné pro optimální vývoj mozku v době kritického období jeho formování v raném dětství. Žel, kravské mléko a tradiční sušená mléka určená pro kojeneckou výživu mají mastných kyselin omega-3 nedostatek. Mateřské mléko obsahuje těchto látek mnohem větší množství než mléko kravské. Do roku 2001 se tyto mastné kyseliny v umělých náhradách mateřského mléka vůbec nenacházely.
Tyto souvislosti nejsou jen teorie. Výzkumy totiž ukázaly, že nedostatek mastných kyselin omega-3 ve vztahu k mozku má trvalé, celoživotní následky. Dospělí, kterým byla v dětství podávána umělá dětská výživa nebo kravské mléko, měli průměrně o devět až deset bodů nižší IQ než děti, které pily mateřské mléko.
To nás staví před důležitou otázku: má člověk, který nebyl kojen, vyšší předpoklad dostat depresi i v případě, že nyní už přijímá dostatečné množství mastných kyselin omega-3? Nedostatečné přijímání mateřského mléka může v pozdějším věku vést k poruchám učení. Znamená to, že může způsobit i snížení odolnosti vůči depresi?
Pokud výzkumy prokážou, že růst frontálního (čelního) laloku je oslabován nedostatkem mastných kyselin omega-3, pak můžeme právem očekávat vysoké riziko deprese u lidí, kteří v dětství nebyli kojeni mateřským mlékem.
Mastné kyseliny omega-3 jsou tedy pro organizmus nezanedbatelné. Jak zajistit jejich dostatečné množství v potravě? Ryby nejsou jejich jediným zdrojem. Ve skutečnosti bychom se měli konzumaci ryb vyhýbat pro jejich možné negativní účinky na zdraví. Ty jsou dány znečištěním vod těžkými kovy a dalšími nebezpečnými látkami, které se ukládají v jejich těle.
Ukázka z knihy dr. Neila Nedleyho „Život bez deprese“, kterou lze objednat na adrese www.a-o.cz.
Zdroj: Magazín zdraví
Počet přečtení: 872
Olej Omega 3 Fair Trade 500 ml BIO EMILE NOEL
Směs panenských olejů z prvního lisování za studena – 50% bio řepkový olej, 25% bio...
Olej směs omegy (3, 6, 9) 260 ml BIO GRANOVITA
Olej směs omegy (3, 6 a 9) je pečlivě vybranou směsí olejů (lněného, konopného,...
Olej omega pro ženy 260 ml BIO GRANOVITA
Olej omega pro ženy byl vyvinut speciálně pro nutriční potřeby žen jako bohatý zdroj...
08.02.2012 00:00 Rubrika: Ekologie
08.02.2012 00:00 Rubrika: Výživová poradna
07.02.2012 00:00 Rubrika: Cukrovka
07.02.2012 00:00 Rubrika: Vitamíny a minerály
06.02.2012 00:00 Rubrika: Výživová poradna
06.02.2012 00:00 Rubrika: Přírodní léčba