Všechny články
Recepty
Strava
Vztahy
Zdraví
Životospráva
Další...
Nemoci

Móda

Móda představuje jeden z nejdůmyslnějších způsobů, jak přimět lidi chovat se proti jejich zásadám. Jak známo, mentalita moderní společnosti je mentalitou vyhroceného individualismu.
|
Typ článku: Články

Kult individua, jeho jedinečnosti a neopakovatelnosti jeho vkusu a preferencí tvoří základ filozofie moderní doby. Pokud by lidé brali tuto filozofii skutečně vážně, měli by výrobci velké komplikace s odbytem svého masově vyráběného zboží. Klesla by efektivita jejich výroby a snížila by se míra dosahované prosperity.

Geniálním lékem na tuto nesnáz se stala instituce módy. Podařilo se jí velmi jednoduchým způsobem sladit potřebu inovací, která je pro dynamiku moderního průmyslu vitální, s potřebou konformity, která je předpokladem výroby ve velkých sériích. V podmínkách organizované modernity je umožněno jednotlivcům prokazovat svou jedinečnost a výjimečnost prostřednictvím naprosté a periodicky obnovované konformity s druhými.

Móda přichází ve vlnách. Funguje tím způsobem, že všichni začnou masově napodobovat toho, kdo jako první přestal napodobovat ostatní. Když se s jeho kreativitou, odvahou a nekonvenčností nadšeně ztotožní miliony dalších lidí, mají výrobci vyhráno. Radost širokých mas z naprosté původnosti a jedinečné neopakovatelnosti se s každou další módní vlnou jen stupňuje. Zaručeně módní účes, oblek, parfém či automobil působí, že lidé jsou si ve všech sezónách sice podobní jako vejce vejci, protože se však sezóny rychle střídají, mají kromě pocitu vlastní neopakovatelnosti navíc též pocit neobvyklé dynamičnosti.

Každá módní novinka tak plní úlohu v něčem podobnou polozapomenutému vesnickému kroji. Zatímco však klasický kroj symbolizoval především jedinečnou a nezaměnitelnou regionální příslušnost, módní oblečení vyjadřuje náležení ke kastě jedinečných lidí. Naprosto neopakovatelné individuality rozeznáte bezpečně podle toho, že letos chodí všechny v černém, zjara se převléknou do béžového a v další sezóně budou všichni třeba fialoví. Individualita je prostě nesmírně pestrá.

Móda umožňuje nejen sloučit naprostou uniformitu s rozvinutým individualismem. Její polovojenský charakter a rychlý, řízný krok činí z módních návrhářů naprosto nenahraditelné strategické experty na růst hrubého domácího produktu. S každou novou módní sezónou je toho přece třeba tolik nového nakoupit a tolik beznadějně zastaralého odložit, či raději přímo vyhodit, aby to nezabíralo místo v botárničce, v šatníku, v garáži. Totéž co konzumenti činí také obchodníci, ti pochopitelně ve velkém. Pod cenou s velkým humbukem vyprazdňují sklady, aby mohly být vzápětí naplněny módními novinkami, jejichž vyšší cena ztráty spolehlivě dorovná.

Móda je záležitostí především středních vrstev, kterým umožňuje cítit se v hustém davu průměrných platových kategorií co nejaristokratičtěji. Podobá se báječným důstojnickým uniformám vyjímajícím se v neuspořádaném a neladném hemžení prachobyčejných civilů. Uniformy se střídají na povel, čímž defilé jedinečnosti a nezaměnitelnosti individualit dostává ten správný říz. Jen namísto vojenské kapely vyhrává k tomu své šlágry některá ze skupin, která je právě v módě. Organizovaný přesun směrem k větší prosperitě tak dosahuje s každou módní sezónou dalšího z předlouhé řady epochálních vítězství.

Z knihy Jana Kellera „Abeceda prosperity". Vydalo nakladatelství Doplněk.

Nakupujte se stylistkou, více na www.mojestylistka.cz

Počet přečtení: 2072
Datum: 2. 10. 2012