Rubrika: Krevní tlak  |  Typ článku: Rady lékaře  |  15.01.2009 06:16

Mléčné výrobky jsou nám představovány jako skvělý zdroj vápníku. Zdá se mi, že zdravou cestou ke snížení mého krevního tlaku by bylo pít více mléka a jíst více sýrů, a možná si občas dát nějakou tu zmrzlinu. Je na tom něco špatného?

Některé studie sice tento vztah mezi příjmem vápníku a snížením krevního tlaku nepotvrzují, předpokládejme ale, že výsledky tohoto výzkumu jsou alespoň částečně správné. I v takovém případě však může být ona rada, abyste zvýšil množství mléka a mléčných výrobků ve své stravě, pro vaše zdraví velmi nebezpečná.

Chceme-li snížit krevní tlak, činíme tak proto, že chceme snížit riziko úmrtí na infarkt nebo mozkovou mrtvici. K těmto tragédiím dochází, protože krevní cévy jsou nemocné; nacházejí se ve stavu zvaném ateroskleróza. Spotřeba mléka a mléčných výrobků se považuje za hlavní příčinu nejenom aterosklerózy, ale i jejích komplikací – srdečních záchvatů a mozkových mrtvic.

Nejvyšší úmrtnost na onemocnění srdce je z celého světa ve Finsku. Lidé žijící ve Finsku patří současně k největším konzumentům mléčných produktů na světě. Ve srovnání se Spojenými státy mají Finové přibližně 1,5 násobek úmrtnosti na srdeční chorobu a konzumují 1,5krát tolik mléka a mléčných výrobků. Příčinou jsou saturované tuky a cholesterol nacházející se ve velkých množstvích v oněch chutných mléčných výrobcích. Proto platí, že jakýkoliv nepatrný prospěch, jenž může být získán vápníkem v mléce a sýrech, je mnohonásobně převážen množstvím cholesterolu a saturovaných tuků, které se nacházejí v těch samých potravinách – a které působí aterosklerózu.

Dr. John A. McDougall, odborník na prevenci a léčbu civilizačních chorob