Rubrika: Srdce a cévy | Typ článku: Rady lékaře | 14.03.2010 00:00
Ano. V roce 1990 MUDr. Dean Ornish publikoval v lékařském časopise LANCET studii, která doslova otřásla lékařskou veřejností. Dr. Ornish rok pracoval se skupinou 48 pacientů, kteří trpěli pokročilým stadiem ischemické choroby srdeční; mnozí z nich byli dokonce kandidáty na bypass.
Pacienty náhodně rozdělil do dvou skupin. V obou skupinách měli pacienti přestat s kouřením a dodržovat mírný pohybový režim sestávající především z chůze. První skupina se navíc účastnila kursů zvládnutí stresu a konzumovala nízkotučnou vegetariánskou stravu s obsahem tuku nižším než 10 procent celkového denního příjmu energie (přibližně 23 g tuku denně). Druhá skupina obdržela stravu doporučovanou Americkou kardiologickou společností v rámci prevence srdečních onemocnění. Tato strava obsahovala 30 procent celkového denního příjmu energie ve formě tuku (přibližně 70 g tuku denně) a připouštěla až 300 mg cholesterolu denně.
Když byly výsledky této studie předneseny na vědeckém zasedání Americké kardiologické společnosti ve Washingtonu, dostaly se přes noc na titulní stránky novin v celé Americe.
Dr. Ornish referoval, že u těch, kdo konzumovali nízkotučnou vegetariánskou stravu, se hladina cholesterolu v krvi snížila v průměru o 40 procent. Jejich zúžené, aterosklerotickými pláty ucpané srdeční tepny se skutečně rozšířily, a tím umožnily příliv většího množství krve a kyslíku k srdečnímu svalu. Postup srdečního onemocnění se nejen zastavil, ale došlo ve skutečnosti k jeho zvrácení.
Skupina konzumující stravu doporučenou Americkou kardiologickou společností nezaznamenala téměř žádný pokles v koncentraci krevního cholesterolu a jejich srdeční tepny dokonce vykazovaly známky postupujícího zužování. Průběh ischemické choroby srdeční se u nich tedy spíše zhoršil.
Dr. Hans Diehl, M.P.H., zakladatel programu CHIP, odborník na zdravou výživu a životosprávu
Zdroj: Magazín zdraví
Počet přečtení: 238
09.09.2010 01:00 Rubrika: Cukrovka
08.09.2010 01:00 Rubrika: Obilniny
07.09.2010 01:00 Rubrika: Voda
05.09.2010 01:00 Rubrika: Cukrovka
03.09.2010 01:00 Rubrika: Výživová poradna
01.09.2010 01:00 Rubrika: Cukrovka