Inspirace pro výběr zdravých tuků | Prameny zdraví

Inspirace pro výběr zdravých tuků

Ořechy a semena jezte denně, jedná se o nejlepší zdroje tuků na této planetě.

Inspirace pro výběr zdravých tuků

Rubrika: Oleje a tuky | Typ článku: Články

Ořechy a semena doporučuji umlít či umixovat na prášek nebo krém. Tehdy dokážeme lépe využít jejich nutriční hodnoty. Mají vysoký podíl nenasycených mastných kyselin, jež budou chránit vaše srdce a podporovat správnou činnost mozku. Patří sem vlašské a lískové ořechy, mandle, kešu, slunečnice, lněné semínko, mák, sezam apod. Přestože zvýší ořechy a semena energetickou hodnotu vašeho jídla, nejsou to potraviny, kvůli nimž se přibírá. Mají totiž z potravinové říše nejvíce vlákniny, jsou v přírodní formě a v těle se chovají jinak než izolované tuky (oleje, máslo a margaríny). Zralé avokádo (16-20 % tuku) můžete používat každý den namísto másla, ale také místo sýrů a uzenin.

Panenský olivový olej můžete jíst často. – Vysoce kvalitní olivový olej lisovaný za studena (100 % tuku) můžeme považovat za lék. Přesto to s ním nepřehánějte, zvláště když si chcete udržet štíhlou linii. Jestliže však nahradíte nezdravé izolované tuky právě jím, tak se nemusíte bát pokapat si olejem jídlo, promazat zeleninové saláty, či dokonce jej kapat na chléb místo másla. Stejně tak ho můžete použít při výrobě pomazánek z luštěnin, obilovin nebo tofu. Při přípravě jídel používejte tento olej nejlépe na hotové jídlo, nikoli k vaření.

Běžné rostlinné oleje jezte omezeně. – Lidé mají oleje rádi, protože jsou nositelem a zvýrazňovačem chuti. Přehnané množství olejů ale zvyšuje riziko nádorových onemocnění. Z příjmu rostlinných olejů nevalné kvality a složení vznikají zánětlivé procesy cév, v nichž se pak daleko snadněji usazuje cholesterol. Proces smažení může několikrát zvýšit energetickou hodnotu jídla a přispět ke vzniku volných radikálů. Průmyslově zpracované potraviny obvykle obsahují vysoký podíl přidaných tuků. Nakládání v oleji nebo dochucování majonézou jsou oblíbené, jejich příliš častá konzumace však má své důsledky.

Máslo a margaríny jezte výjimečně. – Čato dostávám otázku: „Co je lepší máslo, nebo ztužené rostlinné tuky?“ Svou odpovědí většinou posluchače nepotěším: „Záleží na tom, na co chcete zemřít. Jestli je vám milejší dostat infarkt, jezte máslo. Jestli chcete zvýšit riziko nádorových onemocnění, jezte rostlinné margaríny.“ Nevhodné tuky (nejen samotné, ale také skryté v sýrech, masu, uzeninách nebo sladkostech) jsou nejčastější příčinou předčasné úmrtnosti na civilizační nemoci. A co margaríny s červeným srdíčkem na obalu? Tato kosmetická úprava pomůže – ale hlavně zvýšenému prodeji těchto výrobků. Jestliže skutečně chcete chránit své srdce, jezte to, co je skutečně chrání (ořechy, semena, avokádo).

Živočišný tuk nejezte. – V tuku zvířat se kumulují škodlivé prvky z potravy, která tělem zvířete prochází. Tento tuk svým složením zdraví nijak neprospívá, právě naopak. Ať už jde o tuk jakéhokoli zvířete, jeho konzumace bychom se měli zcela vyvarovat. Nahraďte bůček nebo sádlo avokádem!

Z knihy Romana Uhrina 77 inspirací pro zdravý život. Vydalo nakladatelství Vyšehrad spolu s Prameny zdraví.

Počet přečtení: 1 709 Datum: 6. 3. 2017